۱۳۹۹ خرداد ۲, جمعه

بازداشت ۵ شهروند اهل سنت ساکن ملاشیه احواز توسط نیروهای امنیتی


امروز شنبه ۳ خرداد ماه ۱۳۹۹, در پی یورش ماموران امنیتی خوزستان به منطقه ملاشیه واقع در جنوب احواز, ایوب خزرجي, یوسف خزرجی, جمیل سيلاوي, خلیل سيلاوي و ابراهیم كروشاوی, پنج تن از شهروندان اهل سنت ساکن این منطقه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. 
روز پنجشنبه ۱ خرداد ماه ۱۳۹۹, ایوب خزرجي, متولد ۱۳۶۹, یوسف خزرجی, متولد ۱۳۷۱, جمیل سيلاوی, متولد ۱۳۷۰, خلیل سيلاوی, متولد ۱۳۶۸ و ابراهیم كروشاوی متولد  ۱۳۶۲, پنج شهروند اهل سنت,  ساکن منطقه ملاشیه واقع در جنوب احواز از توابع استان خوزستان توسط ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. 
“ماموران امنیتی روز پنجشنبه هفته گذشته پس از بازداشت جملگی ۵ شهروند اهل سنت آنها را به مکان نامعلومی منتقل کردند. بازداشت این افراد بدون تفهیم اتهام صورت گرفته و علیرغم پیگیری خانواده و بستگان ایران افراد هنوز از اتهامات آنها اطلاعی در دست نیست”. 
بازداشت خودسرانه افراد و عدم تفهیم اتهام فرد در زمان بازداشت و عدم امکان دسترسی به وکیل برای متهم از جمله موارد ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر, ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز مورد تاکید قرار گرفته است. 
سرکوب شهروندان اهل سنت در ایران و بیان اتهامات امنیتی بر علیه این دسته از شهروندان از جمله موارد ناقض حقوق بشر و در راستای سرکوب آزادی بیان و عقیده در ایران است و در اسناد بین المللی حقوق بشر در ماده ۱۹ اعلامیه جهانی و همچنین ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز بر آن تاکید شده است. 
اعمال محرومیت بر شهروندان اهل سنت در انجام و یا حضور در مناسک مذهبی از جمله مواردی است که در اسناد بین المللی و همچنین ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز مورد تاکید قرار گرفته است. 
همچنین برخورداری افراد از حق روند دادرسی عادلانه از جمله حقوق سلب نشدنی میباشد که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز بر آن تاکید شده است.
اعتراف گیری اجباری به ضرب و شتم و تهدید بر افراد از جمله مصادیق بارز نقض اسناد بین المللی حقوق بشر و همچنین میثاق های بین المللی حقوق مدنی و سیاسی میباشد. در ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین در ماده ۷ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی به صراحت کلام بر ممنوعیت شکنجه افراد تاکید شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازداشت بيش از 350 نَفَر #قيام_تشنگان_ثورة_العطش

بازداشت بيش از 350 نفر در #قيام_تشنگان    صدها نفر در #قيام_تشنگان #قيام_تموز در تظاهرات مسالمت آميز در اعتراض به بى آبى و قطع آب و انتقال آ...