۱۳۹۹ اردیبهشت ۱۳, شنبه

روز يكشنبه 14 ارديبهشت ماه 1399؛ فعال عرب احوازى رضا عچرش بعد از مرخصى به زندان شيبان بازگردانده شد



فعال احوازى #رضا_عچرش به زندان مركزى احواز بازگردانده شد

فعالان حقوق بشر از احواز مى گويند؛
رضا عچرش روز يكشنبه 14 ارديبهشت ماه 1399، هنگام مراجعه به دادگاه انقلاب شعبه 8 جهت تكميل مدارك پزشكى و تمديد مرخصى بطور ناگهان بازداشت و به زندان مركزى يا زندان شيبان بازگردانده شد.

رضا عچرش، متولد 1364،فرزند سعيد،از اهالى خفاجيه(سوسنگرد)،در مردادماه 1395 توسط نیروهای اداره اطلاعات سپاه احواز بازداشت شده بود، اين فعال عرب در شعبه دو دادگاه انقلاب احواز به ریاست قاضی زارع به اتهام “جاسوسی، همکاری با گروههای مخالف نظام” و “تبلیغ علیه نظام” به11 سال حبس که قسمتی از آن به تعلیق درآمده است محکوم شد.

رضا عچرش چندين ماه در بازداشتگاه تحت شديدترين شكنجه روحى و جسمى قرار گرفته بود، بطورى كه در اثر فشار شكنجه در دو ناحيه بدنش فتق ايجاد شده بود و قسمتى از روده اش و يكى از چشمانش آسيب ديده است.

بعد از پيگيرى خانواده اش، رضا عچرش با توديع وثيقه 10 ميليارد ريال موفق شد مرخصى استعلاجى بگيرد. در روزهاى مرخصى رضا عچرش دو عمل فتق و بريدن قسمتى از روده اش در اثر شكنجه داشته است. منابع حقوق بشرى مى گويند؛ رضا عچرش نياز به يك عمل ديگرى براى يكى از چشم هاى آسيب ديده اش دارد اما اخيراً با تمديد مرخصى موافقت نشد و او را به زندان منتقل كردند.

عدم امکان دسترسی به وکیل برای متهم از جمله موارد ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر, ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ میباشد. 
زندانیان سیاسی  در زندانهای ایران با کلکسیونی از  موارد گسترده نقض حقوق بشر دست و پنجه نرم میکنند. از یک سو محرومیت آنها از حق دادرسی عادلانه که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر بر آن تاکید شده است و از سوی دیگر بیماریها و آسیب های جسمی گوناگون که میتوان گفت اکثر این افراد این بیماریها را از زمانی که در زندان محبوس گردیده اند به آن مبتلا شده اند اما مسئولان قضائی و امنیتی در زندانهای ایران از این مسئله بعنوان یک اهرم فشار در جهت تفهیم نظریات و یا اتهامات وارده بر افراد استفاده میکنند که این مورد ناقض ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر میباشد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازداشت بيش از 350 نَفَر #قيام_تشنگان_ثورة_العطش

بازداشت بيش از 350 نفر در #قيام_تشنگان    صدها نفر در #قيام_تشنگان #قيام_تموز در تظاهرات مسالمت آميز در اعتراض به بى آبى و قطع آب و انتقال آ...