۱۳۹۹ فروردین ۲۸, پنجشنبه

اعدام‌های شتابزده قبل از شروع ماه رمضان – اعدام ۷ زندانی در زندان رجایی‌شهر کرج

اعدام ۷ زندانی در زندان رجایی‌شهر کرج

دست‌کم ۷ زندانی در زندان رجایی‌شهر کرج به دار آویخته شدند. سازمان حقوق بشر ایران گزارش داد که صبح روز چهارشنبه سوم اردیبهشت‌ماه ۹۹ دست‌کم ۷ زندانی در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند.
این زندانیان که غالبا با اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند روز یک‌شنبه ۳۱ فروردین ماه در یک گروه ده نفره جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شدند.
براساس این گزارش یکی از این زندانیان یک دست و یک پای خود را پیش از بازداشت از دست داده بود، یک تن دیگر نیز با حکم ضدانسانی قسامه به اعدام محکوم شده بود و دیگری نیز مدت ۲۸ سال را در زندان سپری کرده بود.
اسامی ۶ تن از این زندانیان عبارتند از:
محسن رضاییان
علی‌رضا آریایی
حمیدرضا اصغرپور ماسوله
مصطفی قیاسوند
مهدی عاصمی
آنا دردی بابایی
آنا دردی بابایی از سال ۱۳۷۱ تا زمان اجرای حکم، یعنی ۲۸ سال در زندان به سر برده بود.
حمیدرضا اصغرپور ماسوله با مراسم قسامه به اعدام محکوم شده بود.
قسامه چیست؟
قسامه یعنی اعلام محکومیت یا برائت کسی از طریق سوگند خوردن. یعنی برای اعلام جرم کردن نیازی به ادله و اسناد و دلیل نیست و شاکی از طریق سوگند خوردن اعلام جرم می‌کند.
نسبی آن‌ها می‌توانند با سوگند خوردن موجب محکومیت یا برائت کسی از اتهام ارتکاب جنایت شوند.
ماشین کشتار نظام ولایت فقیه قبل از شروع ماه رمضان و در شرایطی که شیوع کرونا جان هزاران تن از مردم ایران را گرفته اقدام به اعدام‌های شتابزده کرده است. صبح امروز چهارشنبه علاوه بر اینکه ۷ زندانی در زندان رجایی‌شهر کرج به دار آویخته شدند ۴ زندانی دیگر در زندان های سنندج، کرمانشاه و دستگرد اصفهان نیز اعدام شدند.
با توجه به اسناد بین المللی حقوق بشر و همچنین ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر هیچ فردی نباید مورد رفتاری قرار بگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی بشود. 
براساس آمارهای منتشره از سوی سازمانهای مدافع حقوق بشر ایران از جمله کشورهایی است که دارای سرانه اعدام بسیار زیادی است و در رتبه جهانی ایران بعد از چین بالاترین تعداد اعدامهای سالیانه را دارا می باشد. 
در تاریخ ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۸, سازمان عفو بین الملل, با انتشار گزارشی که به تفسیر موارد نقض حقوق بشر در ایران پرداخته بود در بخشی از این گزارش پیرامون صدور و اجرای احکام اعدام اعلام کرد: “حکم اعدام همچنان برای اعمالی در نظر گرفته شد که در قوانین بین المللی حقوق بشر مجاز به شمار میروند، اعمالی که از جمله شامل رابطه جنسی افراد همجنس با رضایت متقابل و روابط جنسی خارج از چارچوب زناشویی می شد؛ صدور حکم اعدام همچنین برای جرایمی از قبیل توهین به پیامبر اسلام ,  محاربه و افساد فی الارض, ادامه یافت که تعریف بسیار مبهمی دارند”.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازداشت بيش از 350 نَفَر #قيام_تشنگان_ثورة_العطش

بازداشت بيش از 350 نفر در #قيام_تشنگان    صدها نفر در #قيام_تشنگان #قيام_تموز در تظاهرات مسالمت آميز در اعتراض به بى آبى و قطع آب و انتقال آ...