۱۳۹۹ فروردین ۱۰, یکشنبه

مروری بر کارنامه سراسر فساد حاکمیت ولایت فقیه در سال۱۳۹۸

مروری بر کارنامه سراسر فساد حاکمیت ولایت فقیه در سال۱۳۹۸

سال۱۳۹۸ دارای دو تابلوی برجسته در تاریخ چهل ساله حاکمیت ولایت فقیه بود. در تابلو ولایت فقیه جز فقر و فلاکت، کشتار و زندان از سوی نظام مرگ‌آفرین دستاورد دیگری برای مردم ایران نداشت.
اما در طرف مقابل، تابلو دومی در تاریخ مبارزات ایران نقش بست. تابلوی درخشش مردم ایران با زنان و مردان دلیری که در برابر هیولای ولایت و پاسدارانش بپاخاستند و در آبان ظرف تنها ۳ روز با تقدیم بیش از ۱۵۰۰گل سرخ‌نشان به پیشگاه آزادی ایران، ناقوس مرگ ولایت جنایتکار خامنه‌ای را با خون و جانهای خویش به صدا درآوردند.
اعتراضات مردم به‌جان آمده استمرار دارد و خامنه‌ای و نظامش توان مهار این شرایط انفجاری را نخواهند داشت.
روياروئي زنان با ولایت فقیه در سال ۹۸
چهل سال است که بنیادگرایی ولایت فقیه، دشمنی با زنان را در کانون جنایات خود قرار داده است و با سرکوب زنان، تمامی جامعه ایران را مرعوب می کند زیرا در نگاه ولایت فقیه «زن» موجودی ناقص و در حاشیه است و باید مطیع، برده و فرمانبردار دیگری باشد و اختیاری از خود برای تصمیم زندگیش ندارد.
خمینی ایدئولوژی زن ستیز خود را با شعار «یا روسری یا توسری» علیه زنان اعمال کرد. این شعار محور اصلی سرکوبی های بعدی شد که رفسنجانی، خاتمی، احمدی نژاد و روحانی آن را طی ۴۰سال حکومت این نظام ادامه دادند.
اما در مقابل ستم و سرکوب چهل ساله ولایت فقیه، زنان ایرانی هرگز در مقابل دیکتاتوری دینی سرخم نکردند. آنان دوشادش مردان به صفوف مبارزه علیه استبداد مذهبی پیوستند و امروز در پیشاپیش صفوف قیام کنندگان علیه ظلم و استبداد حاکم بر میهن‌نشان در مقابل حکومت بنیادگرای مذهبی صف بسته‌اند.
نقش زنان در سازماندهی و رهبری اعتراضات سراسری ۹۸
از دیماه ۹۶ تا دی ۹۸ زنان در صف مقدم نبرد بر علیه ظلم و ستم دیکتاتوری ولایت فقیه به‌روشنی نشان دادند که زنان ایرانی همدوش با لشگر کارگران، بیکاران و گرسنگان از پا نمی‌نشینند و تسلیم نمی‌شوند.
وحشت سرکردگان حکومتی از نقش هدایت‌گر زنان در اعتراضات سراسری مردم ایران در آبان ۹۸ در روزنامه‌ها و در اظهارات مقامات ریز و درشت حکومتی موج می‌زد.
تلویزیون شبکه خبر طی برنامه‌یی در۳۰ آبان ۱۳۹۸ گزارش کرد:
«شنبه ۳ بعدازظهر فلکه دوم صادقیه تصاویر حاکی از آن است گروه‌های سازمان‌یافته مانع از عبور و مرور خودروها هستند. همان روز در میدان شوش و نوع پوششی که حاکی از صحنه گردانی افرادی در میان مردم برای ایجاد تنش در خیابان است در این میان استفاده ابزاری از حضور زنان آموزش دیده به‌عنوان لیدر خودنمایی می‌کند.»
سایت خبر فوری در۲۹ آبان ۹۸نوشت:
«میان‌داری و میدان‌داری ویژه زنان در اغتشاشات اخیر، چشمگیر به‌نظر می‌رسد. در نقاط متعدد به‌ویژه حومه تهران، زنان ظاهراً ۳۰تا ۳۵سال، نقش ویژه‌یی در لیدری اغتشاشات به عهده‌ دارند. این زنان متحدالپوشش، هر یک وظیفه‌ای جداگانه دارند؛ یکی از شورش‌ها فیلم می‌گیرد، دیگری جلوی خودروها را می‌گیرد و دیگری با تحریک مردم، آنها را به پیوستن به صف اغتشاش‌ها مجاب می‌کند. این‌که چرا در اغتشاشات اخیر، زنان به مهره میان‌دار تبدیل شده‌اند سؤال‌برانگیز است.»
این سایت حکومتی هم‌چنین نوشت: «هسته‌های خشونت‌طلب، هر‌ یک به‌طور متوسط ۴۰ تا۵۰‌نفر را شامل می‌شوند. نوع عملکرد این هسته‌ها، لایه‌لایه است. یک لایه مأمور تخریب، لایه دیگر مأمور ایجاد رعب ‌و ‌وحشت و لایه بعدی مأمور ایجاد حائل برای فراری دادن عاملان تخریب هستند. مورد دیگر لباس‌ها و نشانه‌های مشخص و متحد هسته‌های خشونت است. فایده این لباس‌های یکرنگ، تسهیل در شناسایی یکدیگر در موقع عملیات است.»
روزنامه جوان وابسته به سپاه در ۲۹ آبان ۹۸ طی مقاله‌یی تحت عنوان «خصایص یک آشوب» با برجسته کردن نقش زنان در حرکت‌های اعتراضی نوشت:«برای زنان کار ویژه تعریف شده بود. هم در حمله به مراکز بسیج خواهران و هم در تهییج جوانان نقش اساسی داشتند.»
جان‌باختن سحرخدایاری
سحر خدایاری(معروف به دخترآبی) لیسانس مترجم انگلیسی، ۲۹ ساله، ساکن تهران، فوتبال دوست و از هواداران تیم استقلال بود که در۲۱ اسفند ۱۳۹۷ در حالی که کلاه گیس آبی گذاشته و پالتوی بلند پوشیده بود برای تماشای بازی استقلال و العین راهی استادیوم آزادی تهران شد. اما هنگامی که ماموران قصد بازرسی بدنی او را داشتند، به جرم منع حضور زنان در ورزشگاه دستگیر و ۳روز در بازداشتگاه به سر برد تا خانواده‌اش با سپردن وثیقه ۵۰میلیونی وی را آزاد کردند.
سحر روز دوشنبه ۱۱شهریور۹۸ که روز دادگاهش بود به دادگاه مراجعه کرد ولی قاضی به دادگاه نیامد. اما در راهروهای دادسرای تهران به سحر گفته شد که قرار است بین ۶ماه تا ۲سال به وی حبس بدهند. وی از دادسرا بیرون آمد، و در اعتراض به این حکم با بنزین خود را به آتش کشید.
سپس او را در بیمارستان مطهری تهران بستری کردند، اما سرانجام وی روز جمعه ۱۵شهریور ۹۸ در بیمارستان جان‌سپرد.
پس از درگذشت سحر وزارت اطلاعات ابتدا به خانواده او گفتند «حق مصاحبه کردن ندارید. بهتر است مجلس ترحیم نگیرید و مراسم را خانوادگی برگزار کنید. آلان عوامل خارجی و داخلی منتظر سوءاستفاده هستند و دختر شما تا همین جا به اندازه کافی هزینه روی دست مملکت گذاشته است.»
سحر را روز یکشنبه ۱۷شهریور در یک روستا بنام سلم در شهرستان کیار دفن کردند. ماموران حکومتی تا آخرین لحظه هم جنازه را به خانواده‌اش تحویل ندادند. یک روز بعد از مراسم خاکسپاری یعنی در روز دوشنبه ۱۸شهریور بیمارستان مطهری اجازه یافت تا خبر فوت سحر را منتشر کند.

ممنوعیت ورود زنان به استادیوم‌ها و بازتاب اجتماعی جانباختن سحرخدایادی
درگذشت سحر نمونه‌ای از جنایت حاکمان زن سیتز ولایت فقیه بازتاب وسیعی در داخل و خارج کشور داشت. روزنامه آرمان در تاریخ ۱۴شهریور ۹۸ پس از درگذشت سحر خدایاری نوشت:«خشونت علیه زنان یکی از آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود که متاسفانه پیامدهای منفی بسیاری را با خود به دنبال داشته است. متاسفانه به‌رغم اینکه ایران جزو یکی از امضاکنندگان اصلی کنوانسیون حمایت از حقوق آزاردیدگان و آسیب‌دیدگان از خشونت است، اما هنوز قوانین جامع و بازدارنده‌ای در این زمینه تهیه و تدوین نشده است؛ قوانینی که بتواند از حقوق قربانیان به‌طورکلی و حقوق زنان و کودکان به‌طور اخص دفاع کرده و حق آنها را بازگرداند.»
فرید موسوی، نماینده تهران در حساب توییتری خود نوشت:
«حل برخی مسائل ساده چنان دیر می‌شود که زخم‌های مهلک به روان جامعه می‌زند و برایشان پاسخی به تاریخ نداریم. مردسالاری، تبعیض جنسیتی، منع ورود زنان به ورزشگاه‌ها و نهایتا مرگ دردناک دختر آبی حلقه‌های یک زنجیر است. تا دیرتر و فاجعه‌بارتر نشده، این تبعیض‌های ناروا باید مرتفع شود.» سایت جماران۱۹شهریور۹۸
پروانه سلحشوری نماینده مجلس گفت:« او تنها دختر آبی نبود. سحر دختر ایران بود. در جایی که مردانش برای زنان تکلیف تعیین می‌کنند و ابتدایی‌ترین حقوق انسانی‌ را از آنها سلب می‌کنند ،اگر در هر جای دیگر دنیا می‌خواست می‌توانست مثل همه بلیت خریده، وارد ورزشگاه شود و هر مسابقه‌ای حتی همین بازی استقلال- العین را تماشا کند اما تولد در این جغرافیا و زندگی در ایران برایش سرنوشت دیگری را رقم زد.
پروانه سلحشوری درباره احکام قضاییه خون‌آشام ولایت فقیه گفت:‌ «احکام اخیر نشان از آن دارد که رویکرد [ابراهیم] رئیسی بسیار خشن‌تر از اسلافش است.»
ایران تنها کشور در جهان که ورود زنان به ورزشگاه ممنوع است
سازمان عفو بین الملل روز ۲۱ شهریور ۹۸ در توییتی از مرگ سحر نوشت: «ایران تنها کشور دنیا است که از ورود زنان به ورزشگاه جلوگیری و آنها را مجازات می کند. از فیفا بخواهید به این تبعیض پایان بدهد.»
فیلیپ لوتر مدیر بخش امور حقوقی خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل گفت:« اتفاقی که برای سحر خدایاری افتاده اتفاق دلخراشی است و اثرات بی‌اعتنایی شدید و هولناک مقام‌ها و مسئولان ایرانی به حقوق زنان در این کشور را آشکار می‌کند. تنها جرم او زن بودن در کشوری بود که زنان در آنجا مورد تبعیض قرار می‌گیرند. تبعیضی که در قوانین نهادینه شده و به هراس‌انگیزترین شیوه‌های قابل تصور در تمام عرصه‌های زندگی زنان و حتی در عرصه‌‌ی ورزشی متبلور می‌شود.»
«فیفا» فدارسیون بین‌المللی فوتبال در توییتی نوشت:« انتظار این است که در دیدار با مقام‌های فوتبال ایران به بررسی میزان آماده بودن ورزشگاه‌ها برای ورود زنان بپردازند. تصمیم فیفا برای اعزام این هیات یک روز پس از اعلام مرگ سحر خدایاری دختر هوادار فوتبال در ایران اعلام شده بود.»
کوزواره اسلانی، کاپیتان تیم ملی زنان سوئد نیز با تراژدی خواندن خودسوزی سحر خدایاری، خطاب به فیفا اعلام کرد: «اکنون زمان اقدام است نه سکوت. باید به زنان ایرانی در مبارزه علیه تبعیض جنسیتی کمک کنیم. این موضوعی حقوق بشری است.»
توئیتر فارسی وزارت‌خارجه آمریکا در پیامی نوشت: «درگذشت غم‌انگیز سحر خدایاری، دختر آبی، شاهد دیگری بر این حقیقت است که بزرگ‌ترین قربانیان این حکومت خود مردم ایران هستند.»
تحریم‌ها در سال ۹۸
موج دوم تحریم ها که از اواخر بهمن ۹۷ شروع شده بود در سال ۹۸ با تحریم صادرات نفتی جمهوری اسلامی در ایران به اوج رسید.
به گزارش خبرگزاری مهر در ۱۴ بهمن ۹۷ مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، گفت: «هفته‌ای نیست که ۱۰ تا ۵۰ شرکت بزرگ کشور تعطیل نشوند، روزی نیست که صدها کارگر بیکار نشوند، ازسال گذشته ۱۵۰۰ شرکت پیمانکاری نفتی ۸۰۰ شرکت تعطیل شده‌اند.»
پایان معافیت ۶ ماهه و تحریم نفتی
در ۱۳ اردیبهشت ۹۸ با پایان یافتن معافیت ۶ماهه نفتی که آمریکا در راستای تحریم نفتی برای چند مشتری نفتی از جمله کره جنوبی، چین، ژاپن و… در نظرگرفته بود معافیت آنها را لغو کرد تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند.
متعاقبا از بین رفتن درآمدهایی که از طریق فروش نفت به دست می‌آمد تمامی ساختار بودجه ۹۸ را بر هم زد و روحانی مجبور شد بودجه خود را یک‌بار دیگر از حیث منابع درآمد در اردیبهشت ۹۸ بازنگری کند. خبرگزاری رویترز سه شنبه ۸ مردادماه ۹۸ با استناد به اطلاعات منابع صنعتی و کشتیرانی، گزارش داد که صادرات نفت ایران در ماه جاری میلادی به ۱۰۰هزار بشکه در روز سقوط کرده است. حکومت ایران قبل از تحریم‌های واشینگتن روزانه ۵/۲ میلیون بشکه در روز صادرات نفت داشت.»
تحرم دارایی‌های خامنه‌ای
ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دوشنبه سوم تیرماه ۹۸ فرمان اجرایی جدیدی را امضا کرد که براساس آن دارایی‌های علی خامنه‌ای و دفتر او و هشت فرمانده سپاه پاسداران را تحت تحریم قرار داد.
دونالد ترامپ به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «تحریم‌های امروز بدنبال مجموعه‌یی از رفتارهای مهاجمانه حکومت ایران در هفته‌های اخیر از جمله ساقط کردن یک پهپاد آمریکا و بسیاری اقدامات دیگر می‌باشد. با تحریم خامنه‌ای و دفتر او، دسترسی علی خامنه‌ای به تمامی منابع مالی قطع می‌شود.»
تحریم صنایع پتروشیمی خلیج فارس سپاه پاسداران
دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا جمعه ۱۷ خردادماه ۹۸ (۷ژوئن ۲۰۱۹)اعلام کرد: «بر اساس اعلام تحریم های جدید شامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و ۳۹ شرکت وابسته به آن به‌دلیل همکاری‌های نزدیک با قرارگاه خاتم‌الانبیا، بازوی اقتصادی سپاه پاسداران ایران حمایت مالی از سپاه پاسداران می‌باشد. تحریم گروه‌ها و بزرگ ترین شرکت‌های بخش پتروشیمی و شرکت‌های وابسته به آن که منابع مالی سپاه پاسداران را تامین می‌کنند، ادامه خواهیم داد.»

تحریم‌ نزدیکان خامنه‌ای و بخشی از حوزه معدن و صنایع ایران
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری که روز جمعه ۲۰ دی‌ماه ۹۸برگزار شد، اعلام کرد: «هشت شخص ارشد ایران از جمله رییس بسیج که کارش سرکوب مردم است و دیگر مقامات رسمی نزدیک به خامنه‌ای را تحریم کرده‌ایم.»
بر اساس اطلاعیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، این مقامات عبارتند از:
«علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، سرتیپ غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدرضا نقدی معاون هماهنگی سپاه، محمدرضا آشتیانی جانشین رئيس ستاد کل نیروهای مسلح، علی عبداللهی معاون هماهنگ کننده ستاد کل نیروهای مسلح، علی اصغر حجازی معاون اجرایی دفتر علی خامنه‌ای و محسن قمی معاون امور بین‌الملل دفتر خامنه ای.»
تحریم ۲۵ فرد و نهاد در حمایت از سپاه پاسداران
در ادامه تحریم‌‌های آمریکا علیه افراد و نهادهای ایرانی، وزرات امور خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه ششم فروردین ماه ۹۸ (۲۶ مارس ۲۰۱۹) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ۹ فرد و ۱۶ نهاد ایرانی دیگر نیز به دلیل همکاری مالی با سپاه پاسداران ایران و وزارت دفاع این کشور تحریم شدند.
وزارت دارایی آمریکا اعلام کرد که بانک انصار در مرکز شبکه انتقال پول به سپاه قرار دارد.
بانک انصار، اولین بانک وابسته به سپاه پاسداران، حدود ۳۰ سال پیش به عنوان صندوق قرض الحسنه انصارالمجاهدین فعالیت خود را آغاز کرد و در دولت محمود احمدی نژاد به موسسه مالی و سپس بانک تبدیل شد.
تحریم جواد ظریف
خزانه‌داری آمریکا چهارشنبه ۸ مردادماه ۹۸ اعلام کرد که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و همکار قاسم سلیمانی را در لیست تحریم‌ها قرار داده است.
استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت:« جواد ظریف دستور خامنه‌ای را اجرا می‌کند و سخنگوی اصلی این حاکمیت در سراسر جهان است…در همان زمانی که ایران شهروندان خود را از دسترسی به شبکه‌های اجتماعی محروم می‌کند، وزیر خارجه جواد ظریف تبلیغات دروغین و اطلاعات گمراه‌کننده ایران را از طریق همین رسانه‌های اجتماعی پخش می‌کند.»
تحریم سازمان هوا فضای سپاه پاسداران
روز سه شنبه ۱۲ شهریورماه ۹۸ وزارت خزانه‌داری آمریکا سه سازمان فضایی ایران را تحریم کرد. سازمان هوا ،فضا سازمان فضایی و مرکز تحقیقات فضایی ایران در فهرست تحریم‌های خزانه‌داری آمریکا قرار گرفتند.
به گزارش رویترز آمریکا می‌گوید این سازمان تحت پوشش تحقیقات فضایی به دنبال پیش‌برد برنامه‌های تهران برای ساخت موشک‌های بالستیک است. این نخستین بار است که صنایع فضایی غیرنظامی ایران از سوی آمریکا تحریم می‌شوند.
تحریم شبکه کشتیرانی ایران
خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه ۱۳شهریور۹۸ شبکه وسیعی ازکشتیرانی ایران و هم‌چنین بیش از ۱۵نهاد و ۱۱شخص و ۱۲کشتی که نیروی قدس سپاه پاسداران را حمایت می‌کند و صدها میلیون دلار را به بشار اسد و حزب‌الله می‌رساند تحریم کرد.
تحریم گسترده بانک‌های سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان
آمریکا و شش کشور عربی بزرگترین تحریم مشترک علیه و حزب الله را به اجرا درآوردند. ایالات متحد آمریکا و شش کشور عرب حوزه خلیج فارس چهارشنبه ۸ آبان ۹۸ حزب الله لبنان سپاه پاسداران و حکومت ایران را هدف بی‌سابقه ترین تحریم ها قرار دادند.
خزانه داری آمریکا اعلام کرد که تحریم های جدید بیست و پنج نهاد و شخصیت وابسته به حزب الله لبنان و جمهوری اسلامی ایران را آماج تحریم‌هایی قرار داده که تا امروز بی‌سابقه و مهم‌ترین مجازات‌هایی به شمار می روند که آمریکا و شش کشور عرب حوزه خلیج فارس مشترکاً وضع کرده‌اند.
تحریم بانک مرکزی ایران
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه ۲۹ شهریورماه ۹۸ برابر با ۲۰سپتامبر ۲۰۱۹ اعلام کرد که بانک مرکزی و «صندوق توسعه ملی ایران» و «شرکت اعتماد تجارت پاس» را تحریم کرده است.
تحریم مجتبی خامنه‌ای و ستاد کل نیروهای مسلح ایران
وزارت خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه، ۱۳ آبان۹۸ همزمان با چهلمین سالگرد اشغال سفارت ایالات متحده در تهران، ۹ شخص حقیقی مرتبط با علی خامنه‌ای، و ستاد کل نیروهای مسلح‌اش را تحریم کرد. مجتبی خامنه‌ای، محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر خامنه‌ای ، غلامعلی حداد عادل، ابراهیم رئیسی ، وحید حقانیان، و علی اکبر ولایتی از جمله تحریم شدگان هستند.
قرارگرفتن نظام ولایت فقیه در لیست سیاه اف ای تی اف (FATF)
به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از آن‌که ایران نتوانست از معیارهای مالی ضد پولشویی در حمایت از تروریسم بین‌المللی تبعیت کند، دیدبان جهانی پولشویی ۲اسفند ۹۸ ایران را در لیست سیاهFATF (پولشویی) قرار داد.(رویترز ۲۱ فوریه ۲۰۲۰)
ایران بعد از ۳سال وعده ‌و وعید به این ارگان و وقت‌گذرانی نتوانست بر اختلافات داخلی خود برای گرفتن یک تصمیم واحد بر سر پذیرش کنوانسیون‌ها دست پیدا کند و این لایحه دولتی مدت‌های مدید در اتاق‌های بایگانی مجمع تشخیص مصلحت نظام ماند تا این‌که درنهایت اف.ای.تی.اف بعد از ۴بار مهلت دادن و مماشات کردن، تهدید خود را عملی نمود و حکومت ایران را در لیست سیاه گروه ویژه مالی قرار داد.
بازگشت ایران به لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی شرکت‌ها و بانک‌هایی که هنوز با ایران روابط مالی و تجاری دارند و همچنین فعالیت‌های‌برون مرزی سپاه پاسداران را نیز محدود می‌کند.
قرار گرفتن ایران در لیست سیاه به معنی این است که هر بانکی که وارد تبادلات پولی با آن می‌شود، می‌بایست که نسبت به مبدأ و مقصد پول‌ها اطلاعات کافی داشته باشد تا خود متهم به کمک به تبادلات مالی مشکوک، پول‌شویی و یا کمک به گروهای تروریستی نشود.
از زمان خروج نظام ولایت فقیه از لیست سیاه FATF در سال ۲۰۱۶، مداخلات خامنه‌ای در منطقه بنحو افسارگسیخته‌ای گسترش یافت و همه چیز گواه این حقیقت است که امتیاز دادن به این حکومت فاسد و غارتگر آنرا جری‌تر کرده و پول و سرمایه‌های ملی ایران به‌جای رفع فقر و بیکاری و گرسنگی مردم؛ در راه مطامع جنگ افروزانه و مداخلاتش در سایر کشورها هزینه می‌شود.
ادامه دارد…

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازداشت بيش از 350 نَفَر #قيام_تشنگان_ثورة_العطش

بازداشت بيش از 350 نفر در #قيام_تشنگان    صدها نفر در #قيام_تشنگان #قيام_تموز در تظاهرات مسالمت آميز در اعتراض به بى آبى و قطع آب و انتقال آ...