۱۳۹۸ دی ۲۵, چهارشنبه

گزارش سالانه دیده‌بان حقوق بشر: قوه قضاییه ایران هزینه اعتراض مسالمت‌آمیز را به شدت افزایش داد




سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز سه شنبه ۲۴ دی، گزارش سالانه خود از وضعیت حقوق بشر در سراسر جهان را منتشر کرد.

در گزارش سال ۲۰۲۰ این سازمان، به مسائل حقوق بشری سال ۲۰۱۹ پرداخته شده است. در بخش مربوط به ایران آمده است که در سال ۲۰۱۹ قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران هزینه اعتراضات مسالمت آمیز را به شدت افزایش داد.

این گزارش می گوید قوه قضاییه ایران ده ها نفر از مدافعان حقوق بشر را به زندان های طولانی چند ده ساله محکوم کرد.

این گزارش می گوید که «نهادهای سرکوبگر امنیتی داخلی، به ویژه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران» به سرکوب فعالان جامعه مدنی، از جمله از طریق شکنجه و بازداشت، ادامه می دهند. این گزارش در این زمینه به شرایط فعالان محیط زیست به عنوان نمونه اشاره کرده است.
این گزارش به اعدام ها، مجازات های غیرانسانی، حقوق زنان، دگرباشان جنسی، آیین دادرسی، استانداردهای مربوط به محاکمه ها، اقلیت ها، حقوق معلولان نیز اشاره کرده است.

سازمان دیدبان حقوق بشر در این گزارش همچنین می‌گوید در حالی که تحریم های آمریکا بر اقتصاد ایران و دسترسی ایرانی ها به داروهای اساسی اثر گذاشته است، مقامات ایران به شدت تجمعات مسالمت آمیز به ویژه توسط اعتراضات کارگری را کنترل می کنند.

هرچند، ادعای مطرح شده این سازمان مبنی بر تاثیر تحریم‌های آمریکا به دسترسی ایرانیان در حالی است که ایالات متحده بارها و در موارد مختلف تاکید کرده است که دارو، تجهیزات درمانی، فراورده‌های کشاورزی، و کمک‌های بشردوستانه مشمول معافیت های گسترده از تحریم هستند. چندی پیش برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، نیز در یک پیام ویدئویی گفت که رژیم جمهوری اسلامی در مورد تحریم‌های آمریکا علیه ایران ادعاهای دروغ را عنوان می‌کند و اضافه کرد در پیامی به مردم ایران،‌ حقایق مربوط به این ادعاهای دروغین رژیم ایران را آشکار می‌سازد.

وی در این رابطه گفت: «ایالات متحده تمامی خدمات مرتبط با دارو و خدمات و تجهیزات درمانی برای مردم ایران را از شمول تحریم‌ها معاف کرده است. طبق قوانین ایالات متحده یک مجوز کلی برای صدور تجهیزات پزشکی از ایالات متحده برای مردم ایران وجود دارد. ایالات متحده احترام بسیار زیادی برای مردم ایران قائل است و نمی‌خواهد از دسترسی آن‌ها به تجهیزات و خدمات پزشکی جلوگیری کند. مردم ایران خوب می‌دانند که مشکل اصلی که از دسترسی [آنها به این خدمات] جلوگیری می‌کند، خود رژیم [جمهوری اسلامی] است. در جامعه پزشکی ایران زمزمه‌هایی وجود دارد مبنی بر این که رژیم و عوامل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشغول انبار کردن دارو هستند تا خودشان آن را به قیمت بالا بفروشند و سود به جیب بزنند.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازداشت بيش از 350 نَفَر #قيام_تشنگان_ثورة_العطش

بازداشت بيش از 350 نفر در #قيام_تشنگان    صدها نفر در #قيام_تشنگان #قيام_تموز در تظاهرات مسالمت آميز در اعتراض به بى آبى و قطع آب و انتقال آ...