۱۳۹۸ مهر ۸, دوشنبه

گزارشگر ویژه سازمان ملل، گزارش خود از وضعیت حقوق بشر در ایران را منتشر کرد



خبرگزاری هرانا – جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، گزارش تازه خود در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران را منتشر کرد. این گزارش شامل بخش‌هایی از جمله مجازات اعدام در ایران، اعدام کودک مجرمان، نادیده گرفتن حقوق زنان، افزایش فشار بر اقلیت های مذهبی و قومی، فعالان مدنی و سرکوب فعالان کارگری است. در این گزارش به طور ویژه بر اعدام نوجوانان و نقض حقوق اقلیت های مذهبی در ایران تاکید شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از بی بی سی فارسی، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل گزارش جدید خود در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران را منتشر کرد.
جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران می‌گوید ایران سال پیش هفت نفر و امسال دو نفر را اعدام کرده که در نوجوانی مرتکب جرم شده بودند. او گفته است اعدام این افراد در مغایرت با قوانین حقوق بشری است.
وی به کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته است “اطلاعات موثقی” در دست دارد که به موجب آن حداقل ۹۰ کودک مجرم منتظر اجرای احکام اعدام خود هستند.
بر اساس کنوانسیون حقوق کودک که در اوایل دهه ۱۳۷۰ به تصویب مجلس ایران رسید و از نظر قانونی برای این کشور الزام آور است، افراد زیر سن هجده سال را نمی توان به مجازات اعدام و یا حبس ابد محکوم و چنین احکامی را اجرا کرد.
آقای رحمان در مورد وضعیت اقلیت‌های مذهبی و قومی، فعالان مدنی و سرکوب فعالان کارگری هم گزارش داده است.
آقای رحمان در مورد اقلیت‌های دینی نگرانی خود را در باره وضعیت آن دسته از اقلیت‌های دینی بیان کرده که طبق قانون اساسی ایران به رسمیت شناخته نمی‌شوند.
بر اساس اصل ۱۳ قانون اساسی “ایرانیان زرتشتی، کلیمی و مسیحی تنها اقلیت‌های دینی شناخته می‌شوند که در حدود قانون در انجام مراسم دینی خود آزادند و در احوال شخصی و تعلیمات دینی بر طبق آیین خود عمل می‌کنند”.
سایر اقلیت‌ها از جمله بهایی‌ها، با تبعیض و بازداشت مواجه هستند. این در حالی است که مقام‌های ایران مدعی هستند در این کشور کسی به خاطر مسائل عقیدتی تحت پیگرد قرار نمی‌گیرد.
آقای رحمان در گزارش خود از استفاده از مجازات اعدام در ایران انتقاد کرده و گفته است در سال ۲۰۱۹ تا کنون “بر پایه تخمین‌های محافظه‌کارانه حداقل ۱۷۳ نفر اعدام شده‌اند”.
آقای رحمان از اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر ایران در سال ۲۰۱۷ که منجر به کاهش اعدام‌ها در سال ۲۰۱۸ شد، استقبال کرد ولی گفت: “اقدامات بیشتری باید انجام شود”.
آقای رحمان گفت اگرچه شمار اعدام‌ها به نسبت سال ۲۰۱۷ “به طور محسوسی” کاهش یافته اما ایران همچنان در میان کشورهایی قرار دارد که بالاترین موارد اجرای مجازات اعدام در جهان در آنجا گزارش می‌‌شود.
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران از تعداد موارد اعدام در بین وابستگان به اقلیت‌ها در ایران انتقاد کرده است. او همچنین تاکید کرده است که بخش زیادی از زندانیان سیاسی در ایران را وابستگان اقلیت‌های دینی و قومی تشکیل می‌دهند.
رحمان ضمن اشاره به امکان ورود زنان به ورزشگاه‌ها تاکید کرده است که به‌رغم این موضوع، تبعیض علیه زنان همچنان ادامه دارد و حقوق آنان هم به لحاظ قانونی و هم از منظر عملی نقض می‌شود.
او در این نشست با اشاره به اینکه درخواست سفرش به ایران از سوی جمهوری اسلامی بی‌پاسخ مانده، بار دیگر خواستار دریافت حق و فرصت سفر به ایران شد تا بتواند ماموریت خود را مستقیم و بی‌واسطه به انجام برساند


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازداشت بيش از 350 نَفَر #قيام_تشنگان_ثورة_العطش

بازداشت بيش از 350 نفر در #قيام_تشنگان    صدها نفر در #قيام_تشنگان #قيام_تموز در تظاهرات مسالمت آميز در اعتراض به بى آبى و قطع آب و انتقال آ...