۱۳۹۸ خرداد ۲۳, پنجشنبه

علی‎رضا شیرمحمدعلی پیش از این در نامه‌ای سرگشاده، درخواست انتقال خود از ندامتگاه تهران بزرگ به زندان اوین را مطرح کرده بود که با بی‌توجهی مسوولان قضایی رو به رو شد.


از دوشنبه شب که خبر تکان دهنده قتل «علی‎رضا شیرمحمدعلی»، زندانی سیاسی ۲۱ ساله در زندان تهران بزرگ، معروف به «فشافویه» منتشر شد تا امروز، گزارش رسمی از مسوولان قضایی در مورد نحوه انجام این جنایت منتشر نشده است.
تا لحظه انتشار این گزارش، مشخص شده است این زندانی سیاسی که به هشت سال زندان محکوم شده بود، با ضربات متعدد چاقوی دو زندانی دیگر که یکی به خاطر قتل  به قصاص محکوم شده و دیگری به خاطر قاچاق مواد مخدر مشغول گذراندن حبس خود است، کشته شده است.
در مورد شیوه انجام این جنایت هم روایت‌های مختلفی وجود دارد؛ یک روایت را خبرگزاری«هرانا» به نقل از یک منبع نزدیک به علی‎رضا شیرمحمدعلی منتشر کرده است: «با وجود حساسیت بالای مسوولان زندان بر روی نگه‎داری این دو قاتل در سلول انفرادی با در بسته، شب حادثه درهای سلول آن‌ها باز بوده و در یک لحظه و بدون زمینه قبلی، علی‎رضا را به داخل سلول خود کشانده و بعد از قفل کردن در، با زدن ۴۰ ضربه چاقو، او را کشته‎اند.»  
روایت دیگر را روزنامه دولتی «ایران» در گفت‎وگو با یکی از دو قاتل علی‎رضا شیرمحمد علی نقل کرده که در آن تلاش شده است «درگیری شخصی» با مقتول را دلیل اصلی انجام این جنایت اعلام کند: «مدتی قبل شماره تلفن همراه دخترم را به علی‌رضا دادم تا به او زنگ بزند و از او بخواهد که به حسابم پول بریزد. اما دخترم به طرز مرموزی ناپدید شد و من تصور می‌کنم که ناپدید شدن دخترم به علی‌رضا ربط داشته باشد. به همین خاطر از او کینه به دل گرفتم. محمدرضا هم از یکی دیگر از زندانی‌ها به نام "میلاد" کینه به دل گرفته بود. برای همین هر دوما تصمیم به انتقام‌گیری گرفتیم.»
مسوولان چه کسانی هستند؟
«محمدهادی عرفانیان‎راد»، وکیل زندانی سیاسی کشته شده در ندامتگاه تهران بزرگ اما در گفت‎وگو با وب سایت «جماران»، ریشه اصلی این جنایت را عدم رعایت اصل تفکیک زندانیان بر اساس نوع جرم آن‌ها می‌داند. بر همین اساس، این وکیل دادگستری حتی احتمال برنامه‎ریزی قبلی برای این قتل را طرح می‌کند. هرچند او از مسببان اصلی این جنایت حرفی به میان نمی‌آورد اما با توجه به سیاسی بودن جرم علی‎رضا شیرمحمدعلی، می‌توان حدس زد متهمان اصلی این قتل، مسوولان زندان تهران بزرگ هستند: «مشکلی که وجود دارد، این است که زندان تهران بزرگ اصلاً امکانات کافی ندارد و اگر قرار باشد مجرمان امنیتی در زندان باشند، قاعدتاً باید در زندان‌های اوین و رجایی‌شهر و در یک بند خاص نگه‎داری شوند نه این که در درون بندی که مجرمان جرایم مختلف، از قتل، قاچاق و مواد مخدر در آن حضور دارند. لذا ممکن است به دلیل عدم تفکیک مجرمین، هر اتفاقی بیفتد و کسی هم نمی‌تواند پیش‌بینی کند که آن اتفاق واقعی یا این که مصنوعی بوده است.»
ندامتگاه تهران بزرگ در اصل برای نگه‎داری مجرمان مواد مخدر «در شرایط سخت» راه‎اندازی شده است اما در سال‌های گذشته، برخی زندانیان سیاسی هم به طور غیرقانونی و برای تنبیه شدیدتر، به این زندان فرستاده شده‎اند.
علی‎رضا شیرمحمدعلی پیش از این در نامه‌ای سرگشاده، درخواست انتقال خود از ندامتگاه تهران بزرگ به زندان اوین را مطرح کرده بود که با بی‌توجهی مسوولان قضایی رو به رو شد. او در روزهای آخر عمر خود حتی برای رسیدن به این هدف اعتصاب غذا کرد که تا لحظه مرگ به این خواست قانونی خود نرسید.
به جز زندان اوین در تهران، در بسیاری از شهرهای ایران، زندانیان سیاسی به طور غیر قانونی در کنار بقیه زندانیان و از جمله زندانیان خطرناک نگه‎داری می‌شوند.
«موسی برزین خلیفه‎لو»، حقوق‎دان و مشاور«ایران‎وایر» در پاسخ به پرسشی در مورد انگیزه جدا نکردن زندانیان سیاسی از مجرمان خطرناک از سوی قوه قضاییه، می‎گوید: «در بسیاری از موارد، نگه‎داری زندانیان سیاسی در کنار بقیه محکومان به طور عمدی و برای آزار آن‌ها انجام می‎شود.»
او تاکید می‌کند:«در مجموعه قوانین ایران، هرچند به طور مشخص به جدا کردن زندانیان سیاسی از بقیه زندانیان اشاره نشده اما "آیین‎نامه سازمان زندان‌ها و اقدامات تامينی و تربيتی كشور" به طبقه‎بندی زندانیان بر اساس سن، جنسیت، جرم و.... اشاره کرده است.»
 به گفته این حقوق‎دان، بخش‌نامه تفکیک زندانیان در دوره «محمودهاشمی شاهرودی»، رییس پیشین قوه قضاییه ابلاغ شده بود: «در آن سند گفته شده است مثلا محکومان زیر ۱۸ سال، مجرمان مواد مخدر، قتل عمد و متهمان امنیتی باید به طور جداگانه نگه‌داری شوند که به این آیین‎نامه هم چندان توجهی نمی‌شود.»
بخش‌نامه نحوه تفکیک و طبقه‎بندی زندانیان در سال ۱۳۸۶رصادر شده اما در بیش از  ۱۰ سالی که از صدور این دستور گذشته، اجرا نشدن آن برای برخی زندانیان سیاسی، از انتقادهای اصلی فعالان حقوق بشر بوده است.
این بخش‎نامه البته تنها سند الزام‎آور برای تفکیک زندانیان با جرایم و سوابق مختلف نیست. موسی برزین خلیفه‎لو می‎گوید: «در ماده ۴۲ "قانون مبارزه با مواد مخدر"، به صراحت ذکر شده است که دسته‌ای از محکومان باید در اردوگاه‌هایی با شرایط سخت نگه‎داری شوند. در آیین‏نامه اجرایی این ماده هم که سال ۱۳۸۹ به قانون مبارزه با مواد مخدر اضافه شده، "شرایط سخت" و "نیمه سخت" تعریف شده‎اند. زندان فشافویه در اصل، اردوگاهی برای حبس مجرمان مصداق این ماده قانونی است که به طور غیرقانونی برخی زندانیان سیاسی هم در آن نگه‏داری می‏شوند. بنابراین، حتی حبس متهمان به قتل در این اردوگاه هم که یکی از آن‎ها به قتل علی‎رضا شیرمحمدعلی پرداخته، کاملاً غیر قانونی است.»
براساس ماده ۴۲ قانون مبارزه با مواد مخدر، به قوه قضاییه اجازه داده می‌شود که بخشی از محکومان مواد مخدر یا روان‎گردان‎های صنعتی غیردارویی را به جای زندان، در اردوگاه‎های خاص(با شرایط سخت و یا عادی) نگه‎داری کند: «این ماده در سال ۱۳۸۹ به قانون مبارزه با مواد مخدر افزوده شده است. اردوگاه فشافویه هم بر اساس همین ماده ۴۲ تأسیس شد.»
محرومیت از تغذیه سالم، شیوع انواع بیماری‎های عفونی، بد رفتاری شدید زندان‎بان‎ها و البته آزار زندانیان سیاسی از سوی مجرمان خطرناک، شرایطی است که ندامتگاه تهران بزرگ را به جهنمی غیرقابل تحمل برای زندانیان تبدیل کرده است. با این حال، هیچ کدام از شرایط موجود در زندان فشافویه، جزو مواردی که در ماده ۴۲ قانون مبارزه با مواد مخدر به عنوان شرایط سخت نگه‎داری مجرمان مواد مخدر اعلام شده است، نیستند.
طبق ماده ۴۲رقانون مبارزه با مواد مخدر، محدودیت در اعطای مرخصی و ملاقات حضوری با خانواده‌ها، محرومیت از بخشش و کاهش مدت مجازات و اجبار در گذراندن آموزش فنی و حرفه‌ای از مهم‌ترین مواردی هستند که در این ماده قانونی به عنوان شرایط سخت برای برخی مجرمان مواد مخدر در نظر گرفته شده است.
اما مسوولیت قانونی قوه قضاییه و رییس اردوگاه فشافویه در قتل علی‎رضا شیرمحمدعلی چیست؟
موسی برزین خلیفه‎لو می‎گوید: «از آن جا که در اخبار آمده است که شب حادثه در سلول دو قاتل این زندانی سیاسی بر خلاف روزهای قبل باز بوده و توانسته‎اند مقتول را به داخل سلول خود کشانده و او را با ضربات متعدد چاقو به قتل برسانند، حتی می‌توان اتهام "معاونت در قتل" را برای رییس این اردوگاه مطرح کرد. این اتهام متوجه کسانی می‌شود که به هر شکلی شرایط انجام قتل را تسهیل می‌کنند. بعید است که قوه قضاییه اراده بررسی بی‌طرفانه این پرونده را داشته باشد. اما به خانواده آقای شیرمحمدعلی پیشنهاد می‌کنیم دست کم برای مستندسازی حقوقی از این نقض آشکار حقوق فرزندشان، شکایت خود را در دادسرای عمومی و انقلاب نزدیک‎ترین منطقه به این زندان انجام دهند.»
«علی القاصی مهر»، دادستان تهران اعلام کرده رسیدگی به پرونده این قتل در دستور کار قرار گرفته است اما در گفته‌های او هیچ اثری از مسوولیت خود دادستانی در حبس غیرقانونی علی‎رضا شیرمحمدعلی در فشافویه و هم‎چنین تقصیر مسوولان اندرزگاه ۱۱ و رییس این زندان که با نام خانوادگی «فرزادی» شناخته می‌شود، نیست
ماده 3: حق حیات برای همه
هر کس حق زندگی ، آزادی و امنیت شخصی دارد.
در برابر اعمالی که حقوق اساسی فرد را مورد تجاوز قرار بدهد و آن حقوق به وسیله قانون اساسی یا قانون دیگری برای او شناخته شده باشد ، هر کس حق رجوع به محاکم ملی صالحه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازداشت بيش از 350 نَفَر #قيام_تشنگان_ثورة_العطش

بازداشت بيش از 350 نفر در #قيام_تشنگان    صدها نفر در #قيام_تشنگان #قيام_تموز در تظاهرات مسالمت آميز در اعتراض به بى آبى و قطع آب و انتقال آ...