۱۳۹۸ اردیبهشت ۱۰, سه‌شنبه

نگاهی به افزایش خشونت در ایران بر اساس آمار و ارقام


خبرگزاری هرانا – آمار و ارقام های منتشر شده از منابع رسمی در ایران، حاکی از افزایش روزافزون مقوله خشونت در سطح جامعه ایران است. سطح افزایش خشونت مسئولین حکومتی را نیز وادار به واکنش کرده است. واکنش هایی که در مواردی خود مصداق خشونت و حتی نقض حقوق بشر است. طبق اعلام رسمی پزشکی قانونی تعداد مراجعین به دلیل نزاع به مراکز پزشکی قانونی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، ۸ درصد افزایش داشته است. جامعه شناسان یکی از دلایل روند صعودی خشونت در سالهای اخیر را نبود شادی و یا کنترل بیش از حد آن در دانسته اند. گفتنی است در تازه ترین رده بندی جهانی صورت گرفته تو موسسه گالوپ، مردم ایران از لحاظ معیار شاد بودن در رده پنجم کشورهایی قرار گرفت که بدترین وضع را دارند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از روزنامه همدلی، آمارهای پزشک قانونی نیز به خشن بودن مردم و رواج خشونت در جامعه صحه می گذارد. بر اساس این آمارها تهرانی ها در سال ۹۷ عصبانی تر از سال قبل بودند و به نسبت سال ۹۶ هشت درصد بیشتر به زد و خورد پرداختند. بر اساس این آمار “در ۱۲ ماه سال ۱۳۹۷، یکصد و یک هزار و ۲۸۱ نفر به دلیل آسیب های ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کرده اند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۶ که تعداد مراجعین به دلیل نزاع به مراکز پزشکی قانونی ۹۳ هزار و ۲۹۵ نفر اعلام شده بود، ۸ درصد افزایش یافته است. بنابر این گزارش از کل مراجعین به دلیل آسیب های ناشی از نزاع در ۱۲ ماه سال گذشته، ۶۵ هزار و ۸۷۰ نفر مرد و ۳۵ هزار و ۴۱۱ نفر زن بوده اند”.
البته باید به این نکته توجه داشت که آمار اعلام شده از سوی سازمان نظام پزشکی، تنها مربوط به پرونده هایی است که به پزشکی قانونی مراجعه می کنند، اگر بخواهیم به آمار همه نزاع های سطحی هم اشاره کنیم بی شک رقمی به مراتب بزرگتر به دست می آید. ناگفته نماند خشونت تنها در مورد نزاع بین افراد یک جامعه معنا نمی شود و وجه های زیادی دارد. در واقع آمار مربوط به نزاع های خیابانی که توسط پزشکی قانونی منتشر می شود، محکی است برای سنجش میزان خشونت در سطح جامعه.

در تازه ترین اظهارنظرهای مسئولین در خصوص مقوله خشونت در جامعه، علی مطهری، نماینده مجلس در واکنش به حواشی بازی پرسپولیس و سپاهان، حل به ادعای وی مشکل فحاشی تماشاگران را در شلاق زدن آنان در ملا عام دانست و گفت: “افرادی که دشنام ناموسی داده اند در همان وسط استادیوم آزادی حد قذف یعنی ۸۰ ضربه شلاق درباره آنها اجرا شود و البته خسارات مالی نیز باید از آنها ستانده شود”.

این در حالی است که کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات های تحقیر آمیز و نافی کرامت انسانی مانند شلاق را ممنوع کرده است.
دو روز پیش علیرضا معزی، دبیر شورای اطلاع رسانی دولت نیز قتل یک روحانی در همدان را به فراگیری خشونت در سطح جامعه ربط داد و در حساب توییتر خود نوشت: “شهادت طلبه همدانی در کنار اندوه بسیار، فرصت مغتنمی است برای همه ما که یکپارچه و بدون لکنت در برابر خشونت عصیان بایستیم و برای حفظ ثبات و آرامش مبارزه کنیم و از دستاوردهای جامعه ایرانی پاسداری کنیم. تنزل این فرصت به گروکشی های سیاسی، چیزی جز همدستی با خشونت نخواهد بود”.
شهیندخت مولاوردی، معاون سابق امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز در صفحه اینستاگرام خود با انتقاد از افزایش خشونت ها، تریبون های رسمی را نیز در ترویج خشونت مقصر دانست و نوشت: “برای شکستن چرخه این خشونت ها تا دیرتر از این نشده باید کاری کرد کارستان؛ هر کسی می تواند و باید از خود شروع کند و برای رسیدن به صلح درون، خود را به آب و آتش بزند تا مقدمات صلح بیرون فراهم شود. مهمتر از همه اینکه تریبون های رسمی به خود آیند و با تغییر اولویت ترویج خشونت را متوقف کنند”.
در این گزارش به نقل از “امان الله قرایی مقدم” به عنوان جامعه شناس در خصوص نظرگاه خانم مولاوردی درباره درونی بودن سرچشمه خشونت، آمده است: “خشونت امری اکتسابی و پدیده‌ای صرفا اجتماعی است و تمام جامعه شناسان اجتماعی معتقدند خشونت نه ذاتی، نه فطری و نه نژادی است بلکه محصول خانواده، محیط و مناسبات سیاسی، اجتماعی و … یک جامعه است”.
قرایی مقدم با اشاره به افزایش خشونت در جامعه گفت: “آن چه که در حال حاضر جامعه با آن روبرو است ریزش خشونت از در و دیوار است. چرا که زمینه افزایش خشونت در جامعه فراهم است. از برنامه تلویزیونی گرفته، تا نبود شادی در جامعه، تحریم اقتصادی، گرانی، بیکاری، برخوردهای نامناسب و… مانند جرقه عمل می‌کنند و پتانسیل این را دارند که در کسری از ثانیه فردی را مانند باروت شعله ور کند”.
وی به قتل روحانی همدانی به عنوان مصداق شعله ور شدن خشونت در سطح جامعه نیز اشاره کرد و گفت: “ترور طلبه‌ای جوان در همدان ضمن این که مصداق بارز خشونت است می تواند محصول این مرزبندی هایی که در کشور شکل گرفته است، باشد. با توجه به شرایط موجود به ویژه وضعیت نامطلوب اقتصادی باید منتظر افزایش این گونه خشونت ها باشیم. چرا که عده ای عملکرد برخی از مسئولین و استفاده نادرست آنان از جایگاه خود را مقصر وضعیت موجود قلمداد می‌کنند، بنابراین به غلط این خشم را به گروهی که به ظن آنان به بدنه تصمیم گیر کشور نزدیکتر هستند تعمیم می‌دهند و ما در عمل شاهد برخوردهای خشن با افرادی هستیم که شاید در به وجود آمدن وضعیت نامطلوب اقتصادی و معیشتی مردم هیچ نقشی نداشته باشند”.
این جامعه شناس با بیان این که از خشونت، خشونت متولد می‌شود، ادامه داد: “خشونت از لحاظ جامعه شناسی تئوری چرخش نام دارد. تئوری چرخش یعنی هر چقدر خشونت افزایش پیدا کند خشونت تشدید می شود. جامعه ما نیز در حال حاضر وارد تئوری چرخش خشونت شده است و تئوری چرخش خشونت در جامعه رواج پیدا کرده است، به نحوی که بر اساس آمارهای جهانی درجه خشونت در ایران رتبه ۵ است و حتی در این زمینه به کشور ناامنی مثل افغانستان پیشی گرفته ایم. این حجم از خشونت در جامعه نشان می دهد که کشور روی ریل درست حرکت نمی کند و از خط خارج شده است، بنابراین نیاز است تا دیر نشده چاره ای اندیشیده شود”.
وی به اصلاح وضعیت موجود خوش‌بین نیست و در این خصوص می گوید: “به اعتقاد من اصلاح شدن وضعیت موجود ضمن این که خیلی دشوار است، زمانبر هم است. در ۳۰ و ۴۰ سال اخیر عواملی که منجر به خشونت می شود در جامعه ریشه دوانده است، بنابراین این فرایند طول می کشد به حالت اولیه برگردد. از طرفی زمینه های شادی در کشور ما وجود ندارد و اگر اندک شادی هم باشد، متاسفانه با آن برخورد می‌شود. بر همگان روشن است وقتی شادی کنترل می شود، غم سر بر می آورد. از غم، ناراحتی و خشونت تولید می شود. شاید اولین گام برای مبارزه با خشونتی که جامعه را محاصره کرده است روی خوش نشان دادن به شادی باشد و سپس سروسامان دادن به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم”.
گفتنی است، در رده بندی جهانی صورت گرفته تو موسسه گالوپ در سال ۲۰۱۸، مردم ایران از لحاظ معیار شاد بودن، پس از جمهوری بنین، لیبریا، گینه، فلسطین و کنگو در رده پنجم کشورهایی قرار دارد که بدترین وضع را از این حیث دارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازداشت بيش از 350 نَفَر #قيام_تشنگان_ثورة_العطش

بازداشت بيش از 350 نفر در #قيام_تشنگان    صدها نفر در #قيام_تشنگان #قيام_تموز در تظاهرات مسالمت آميز در اعتراض به بى آبى و قطع آب و انتقال آ...