۱۳۹۷ اسفند ۴, شنبه

سرنوشت نامعلوم عبدالله كرملاچعب و قاسم بيت عبدالله(عبداللهى) اهل شوش



دو شهروند عرب اهل سنت شاوور شهرستان شوش بنام قاسم بيت عبداله(عبداللهى) فرزند عبدالله از اهالى روستاى بيت علاوى شهر شوش و عبدالله کرملاچعب 38 ساله فرزند عباس از اهالى شاوور در تاریخ 29 مهر 1394 به همراه بيش از 50 نفر از اهل سنت مناطق اطراف شهرهاى شوش، دزفول و شاوور توسط اداره اطلاعات بازداشت شدند.

طبق دادنامه شماره 9609976122100184 شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز، قاسم بیت عبداله(عبداللهى):به اتهام محاربه از طريق مشاركت در تشكيل گروه #جندالفاروق و شركت در تيرندازى به تكيه عزادارى حسينى در دزفول جهت برهم زدن امنيت كشور و عبدالله کرملاچعب: به اتهام محاربه از طريق مباشرت در تشكيل و رهبرى و هدايت گروه #جندالفاروق به قصد برهم زدن امنيت كشور به اعدام محكوم شدند.

حكم اعدام اين دو شهروند عرب در ديوان عالى كشور شعبه 43 بررسى شد اما بدليل ايرادهاى وارده به حكم شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز از جمله تناقضات در گزارش هاى اوليه و #اعترافات_اجبارى گرفته شده از آنها در اداره اطلاعات، اعلام كارشناس اسلحه مبنى بر عدم مطابق بودن پوكه هاى منتسب به صحنه جنايى با اسلحه مكشوفه،اختلاف ماشين مهاجمان با ماشين افراد بازداشت شده،گفته هاى شهود مبنى بر بودن عبدالله در شاوور در ساعت و تاريخ حادثه صفى آباد دزفول، وجود گزارشى از اداره اطلاعات مبنى بر شركت اين دو در تيراندازى شهر شوش در محرم 1395 در صورتى كه آنها در بازداشت اداره اطلاعات بودند!! و چندين مورد ديگر باعث شد كه ديوان عالى كشور پرونده آنها را به شعبه همعرض شعبه سوم دادگاه انقلاب اهواز جهت تحقيقات مجدد ارجاع مى كند، كه در نهايت شعبه سوم حكم اعدام را صادر مى كند و پرونده بار ديگر به تهران ارسال مى شود.

از روز اول بازداشت عبدالله و قاسم، آنها را در چندين بازداشتگاه اداره اطلاعات تحت شديدترين شكنجه جسمى و روحى قرار گرفته بودند، در بازداشتگاه اطلاعات شوش، اهواز، اصفهان، يزد و در مهرماه به بند 208 زندان اوين تهران منتقل شدند. اين دو شهروند اهل سنت بعد از ارجاع پرونده به اهواز ، جهت اخذ اعترافات مجدد و پرونده سازى عليه آنها سه بار اعدام صورى شدند.

خانواده ها بعد از بازداشت اين دو شهروند، آنها را در سال 1396 توانستند ملاقات كنند و هم اكنون بيش از يك ماه ونيم از آنها خبرى ندارند و به آنها گفته شده به مكان ديگرى منتقل شدند، امرى كه باعث شده نگرانى خانواده ها را دوچندان كند.

عبدالله كرملاچعب در سال 1392 به اتهام نشر مذهب اهل سنت(سلفى) بازداشت و حكم دو سال حبس و دوسال تبعيد داشت كه بعد از اتمام دوران حبس دو سال و تبديل دو سال تبعيد به سه ماه حبس آزاد مى شود و بعد از آزاد شدن دو هفته كه حادثه صفى آباد دزفول رخ مى دهد ، او را همراه ده ها تن از جوانان منطقه بازداشت مى كنند. فاصله محل زندگى اين دو شهروند تا مكان حادثه يك ساعت با ماشين مى باشد!

قابل ذكر است كه در حادثه صفى آباد مراسم عزادارى حسينى دزفول در سال 1394 دو نفر كشته و دو نفر مجروح شدند و شواهدى وجود دارد كه سبب تيراندازى تصفيه حساب شخصى بوده است.
ماده ۳: حق حیات برای همه
هر کس حق زندگی ، آزادی و امنیت شخصی دارد

ماده ۵:شکنجه ممنوع
احدی را نمی توان تحت شکنجه یا مجازات یا رفتاری قرار داد که ظالمانه و یا بر خلاف انسانیت و شئون بشری یا موهن باشد.
ماده ۹: عدم توقیف، حبس یا تبعید غیر قانونی
احدی را نمی توان خود سرانه توقیف ، حبس یا تبعید نمود.

ماده ۱۸: حق آزادی عقیده
هر کس حق دارد که از آزادی فکر ، وجدان و مذهب بهره مند شود .این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان می باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است . هرکس می تواند از این حقوق یا مجتمعاً به طور خصوصی یا به طور عمومی بر خوردار باشد.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازداشت بيش از 350 نَفَر #قيام_تشنگان_ثورة_العطش

بازداشت بيش از 350 نفر در #قيام_تشنگان    صدها نفر در #قيام_تشنگان #قيام_تموز در تظاهرات مسالمت آميز در اعتراض به بى آبى و قطع آب و انتقال آ...