۱۳۹۷ بهمن ۲, سه‌شنبه

محکومیت رضا خندان و فرهاد میثمی به ۱۲ سال حبس

محکومیت رضا خندان فرهاد میثمی

رضا خندان و فرهاد میثمی دو فعال مدنی که به دلیل حمایت از کمپین حجاب اجباری بازداشت شده بودند، هرکدام به ۶ سال زندان محکوم شدند.
محمد مقیمی وکیل این دو فعال مدنی در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا ضمن اعلام محکومیت موکلان خود گفت«هر یک از ایشان به اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور به ۵ سال حبس و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۱ سال حبس محکوم شدند. ایشان همچنین، به مدت ۲ سال از عضویت در احزاب و گروه‌ها سیاسی و اجتماعی، فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها، مطبوعات و خروج از کشور محروم شده‌اند.»
به گفته محمد مقیمی، این حکم قطعی نیست و در دادگاه تجدیدنظر قابل اعتراض است.
این وکیل دادگستری همچنین حکم صادره علیه موکلان خود را ناعادلانه خوانده است  و نسبت به نقض آن در دادگاه تجدید نظر ابراز امیدواری کرد.
محمد مقیمی، وکیل این دو فعال مدنی پیش‌تر گفته بود «مسئولان قضائی مدعی هستند که رضا خندان و فرهاد میثمی بج‌های سینه‌ای تولید و پخش کرده‌اند که روی آن نوشته شده بود، من با حجاب اجباری مخالفم.»
سازمان عفو بین الملل روز ۲ شهریور ۱۳۹۷، خواهان آزادی فوری فرهاد میثمی فعال مدنی، شد و اعلام کرد «آیا واقعا داشتن نشان سينه با پيام «من به حجاب اجباری اعتراض دارم» جرم و تهديد عليه امنيت ملی است؟ تاسف آور است كه مقامات در ایران این‌طور فکر می‌کنند.»
عفو بین الملل همچنین روز ۲ آبان ۱۳۹۷، طی بیانیه مجدد خواهان آزادی فوری این فعال مدنی شد و به گفته فیلیپ لوتر، مدیر تحقیقات شمال آفریقا و خاورمیانه عفو بین الملل «تنها جرم فرهاد میثمی حرف زدن علیه قانون تبعیض آمیز حجاب اجباری است . او یک زندان عقیدتی است که اصلا نمی بایست بازداشت می‌شد.»
فرهاد میثمی ۴۸ ساله، فعال مدنی و پزشک در دهه ۷۰ و ۸۰ کتاب‌های درسی و آموزشی کنکور را در انتشارات آینده‌سازان منتشر کرد و در سال‌های اخیر به عنوان فعال مدنی در بسیاری از تحصن‌ها و تجمعات اعتراضی علیه حقوق زندانیان و حجاب اجباری شرکت کرد.
وی روز ۹ مرداد ۱۳۹۷،  توسط ماموران با حکم بازداشت که از سوی شعبه دوم دادسرای زندان اوین صادر شده در محل کارش بازداشت  و به زندان اوین منتقل شد.
پس از آن ماموران وزارت اطلاعات همراه با او به خانه‌اش برای تفتیش مراجعه کردند و تعدادی از نشان سینه با مضمون مخالفت با حجاب اجباری را در خانه‌اش پیدا کرده و به عنوان مدرک جرم با خود ضبط کردند.
این فعال مدنی از روز ۱۰ مرداد یک روز پس از بازداشتش در اعتراض به بازداشت خود و فشار به خانواده و دوستانش به مدت ۱۴۵ روز اقدام به اعتصاب غذا کرد.
رضا خندان فعال مدنی و همسر نسرین ستوده وکیل دادگستری نیز روز ۱۳ شهریور۱۳۹۷،  توسط ماموران وزارت اطلاعات در منزلش پس از تفتیش منزلش و ضبط برخی از وسایل از جمله پیکسل‌های حاوی جمله مخالفت با حجاب اجباری، بازداشت و روانه زندان اوین شد. در همان روز  شعبه هفتم بازپرسی دادسرای زندان اوین، مبلغ هفتصد میلیون تومان وثیقه برای آزادی موقت او تعیین کرده از آنجا این فعال مدنی معتقد بود هیچ جرمی مرتکب نشده این قرار وثیقه سنگین را نپذیرفت و به بند چهارم زندان اوین منتقل شد. رضا خندان روز دوم دی ماه با قرار کفالت از زندان آزاد شد.
ماده ۳: حق حیات برای همه
هر کس حق زندگی ، آزادی و امنیت شخصی دارد.
احدی را نمی توان خود سرانه توقیف ، حبس یا تبعید نمود.
هر کس حق آزادی عقیده وبیان دارد و حق مزبورشامل آن است که از داشتن عقاید خود بیم و اضطرابی نداشته باشد و در کسب اطلاعات و افکار و در اخذ و انتشار آن ، به تمام وسایل ممکن و بدون ملاحضات مرزی، آزاد باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازداشت بيش از 350 نَفَر #قيام_تشنگان_ثورة_العطش

بازداشت بيش از 350 نفر در #قيام_تشنگان    صدها نفر در #قيام_تشنگان #قيام_تموز در تظاهرات مسالمت آميز در اعتراض به بى آبى و قطع آب و انتقال آ...