۱۳۹۹ مرداد ۱, چهارشنبه

محکومیت یک شهروند ساکن احواز به تحمل ۱۵ سال حبس تعزیری


امروز چهارشنبه ۱ مرداد ماه ۱۳۹۹, شعبه دادگاه انقلاب احواز با صدور دادنامه ای حسین سواری, شهروند ساکن احواز و از فعالان مدنی این شهر را به تحمل ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم کرد. 
به گزارش حقوق بشر دراحواز, طی روزهای گذشته, حسین سواری, فرزند: هاشم, متاهل و دارای ۴ فرزند, فعال سیاسی و فرهنگی اهل احواز و محبوس در زندان شیبان توسط شعبه دادگاه انقلاب این شهرستان به تحمل ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. 
“حکم صادره از سوی دادگاه انقلاب احواز به دلیل فعالیتهای مدنی و فرهنگی حسین سواری است و این زندانی سیاسی در دوران بازجوئی از دسترسی به وکیل محروم بوده است”. 
این فعال مدنی در تاریخ ۱۰ آذر ماه ۱۳۹۷, توسط ماموران اداره اطلاعات احواز بازداشت و به بازداشتگاه این ارگان امنیتی منتقل شد و پس از طی مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام به زندان شیبان احواز منتقل شد. 
بازداشت افراد بدون تفهیم اتهام و محرومیت از دسترسی به وکیل برای متهم از جمله موارد ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر, ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است. 
همچنین برخورداری افراد از روند دادرسی عادلانه از جمله حقوق سلب نشدنی است که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر بر آن تاکید شده است.
در اکثر موارد بازداشتهای خودسرانه در راستای سرکوب آزادی بیان و عقیده است که در ماده ۱۹ اعلامیه جهانی و ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی بر آن تاکید شده است.
 در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل . سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون نیز مورد تاکید قرار گرفته است اما برخوردهای فراقانونی از سوی ارگانهای امنیتی ناقض قوانینی است که خود تدوینگر آن بودند و ادعای عمل بر آن را دارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازداشت بيش از 350 نَفَر #قيام_تشنگان_ثورة_العطش

بازداشت بيش از 350 نفر در #قيام_تشنگان    صدها نفر در #قيام_تشنگان #قيام_تموز در تظاهرات مسالمت آميز در اعتراض به بى آبى و قطع آب و انتقال آ...