۱۳۹۸ شهریور ۱۰, یکشنبه

کشته و زخمی شدن سه کولبر بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی در مناطق مرزی


خبرگزاری هرانا – روز گذشته، یک کولبر در مناطق مرزی شهرستان اشنویه در پی شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی به سمت گروهی از کولبران جان خود را از دست داد و یک تن دیگر نیز به شدت زخمی شد. همزمان در خبری مشابه در مناطق مرزی شهرستان ارومیه یک کولبر در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی به شدت زخمی شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، روز شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۸، در پی تیراندازی نیروهای زمینی سپاه پاسداران در کوهستان ”کیله‌شین“ از توابع شهرستان اشنویه در استان آذریایجان غربی بر روی کولبران، یک کولبر جان خود را از دست داده و یک تن دیگر هم به شدت زخمی شد.
بر اساس این گزارش: در این حادثه یک کولبر به نام “ریبوار عمرزاده” ۲۰ ساله فرزند عزت از اهالی روستای پوش آباد جان خود را از دست داد و یک تن دیگر به نام ”رسول گوران“ از اهالی روستای کانی رش هم بە شدت زخمی شدە.
همچنین در گزارشی دیگر، امروز یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸، یک کولبر به نام‌های “شفیع حمیدی” فرزند هاشم در نزدیکی روستای خانیک از توابع شهرستان ارومیه از سوی نیروهای سپاه پاسداران هدف قرار گرفته و از ناحیه‌ی پا به شدت زخمی شد.
در این گزارش آمده است که این کولبران در هردو مورد، بدون اخطار قبلی از فاصله نزدیک و به ظن حمل کالای قاچاق مورد شلیک قرار گرفته شده‌اند.

کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می شوند.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پیشتر با انتشار یک گزارش مشترک به بررسی عملکرد نیروهای نظامی و تلفات وارده به شهروندان به خصوص در نقاط مرزی کشور در محدوده زمانی سال ۲۰۱۸ پرداخته است.
بر اساس این گزارش به غیر خسارت های مادی، قتل حیوانات بارکش و حوادث روی داده از جمله سرمازدگی و بهمن، قتل ۴۸ کولبر (باربر مرزی) و زخمی شدن ۱۰۴ تن آنان توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی در محدوده غرب و شمال غربی کشور مستند شده است.
مطابق این آمار، در کنار افرادی که هویت آنان به عنوان کولبر روشن شده، ۳۰۰ شهروند در ۱۱ استان کشور به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به واسطه عمل قوای نظامی دچار حادثه شدند.
متن کامل این گزارش در رابطه با نقض قوانین به کارگیری سلاح و عملکرد قوای نظامی (ویژه سال ۲۰۱۸ میلادی) را مطالعه کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازداشت بيش از 350 نَفَر #قيام_تشنگان_ثورة_العطش

بازداشت بيش از 350 نفر در #قيام_تشنگان    صدها نفر در #قيام_تشنگان #قيام_تموز در تظاهرات مسالمت آميز در اعتراض به بى آبى و قطع آب و انتقال آ...