۱۳۹۷ بهمن ۳۰, سه‌شنبه

استان کردستان؛ بازداشت پنج شهروند توسط نیروهای امنیتی همزمان با آزادی یک شهروند بازداشتی



خبرگزاری هرانا – طی روهای گذشته پنج شهروند در شهرستان‌های سنندج، سقز و مریوان بازداشت شده اند و یک شهروند بازداشتی در شهرستان سقز با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، در تاریخ ۳۱ بهمن ماه ۱۳۹۷، “سلمان عابدی” از اهالی سنندج توسط نیروهای امنیتی به اتهام “همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف نظام” بازداشت شد.
بازداشت وی در خیابان جامی سنندج به همراه ضرب و شتم و بدون ارائه‌ی برگه‌ی قضایی صورت گرفته است.
در گزارشی دیگر روز یکشنبه ۲۸ بهمن‌ماه، یک فعال محیط زیست به نام “ذکریا نقشبندی” و یک شهروند دیگر به نام “افشین شیخ‌الاسلامی وطنی” توسط نیروهای امنیتی در سنندج به صورت جداگانه بازداشت شده‌اند.
افشین شیخ‌الاسلامی ۴۳ ساله و از اعضای سابق انجمن‌های محیط زیست سنندج، از چند سال پیش ساکن آمریکا بود که برای عیادت پدرش به ایران بازگشته بود. او یک بار دیگر هم روز یکشنبه، ۵ دی ۱۳۸۹ بازداشت شده بود.
از شهرستان مریوان هم گزارش شده است که همان روز یک فعال محیط زیست به نام “ایرج رحیم زاده” در محل سکونتش به دلایل نامعلومی از سوی نیروهای اداره اطلاعات این شهر بازداشت شده است.
طی روزهای اخیر در شهرستان سقز هم یک شهروند به نام “آرام بهرامی” ٣٠ ساله توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.
همچنین در خبری دیگر “شیرکو جمشیدی” از اهالی روستای سرهویە از توابع ژاورود سنندج روز دوشنبه ٢٨ بهمن با تودیع وثیقه به صورت موقت آزاد شد. او روز شنبه ١ دی ماه، بە اتهام “همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف نظام” بازداشت شده بود.
تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت و مصادیق مربوط به اتهام این افراد اطلاعی در دست نیست.
ماده ۳: حق حیات برای همه
هر کس حق زندگی ، آزادی و امنیت شخصی دارد.

ماده ۵:شکنجه ممنوع
احدی را نمی توان تحت شکنجه یا مجازات یا رفتاری قرار داد که ظالمانه و یا بر خلاف انسانیت و شئون بشری یا موهن باشد.

ماده ۹: عدم توقیف، حبس یا تبعید غیر قانونی
احدی را نمی توان خود سرانه توقیف ، حبس یا تبعید نمود.
هر کس حق آزادی عقیده وبیان دارد و حق مزبورشامل آن است که از داشتن عقاید خود بیم و اضطرابی نداشته باشد و در کسب اطلاعات و افکار و در اخذ و انتشار آن ، به تمام وسایل ممکن و بدون ملاحضات مرزی، آزاد باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازداشت بيش از 350 نَفَر #قيام_تشنگان_ثورة_العطش

بازداشت بيش از 350 نفر در #قيام_تشنگان    صدها نفر در #قيام_تشنگان #قيام_تموز در تظاهرات مسالمت آميز در اعتراض به بى آبى و قطع آب و انتقال آ...