۱۳۹۷ بهمن ۲۸, یکشنبه

محرومیت زندانیان سیاسی در زندان رجایی شهر کرج از خدمات درمانی و پزشکی

محرومیت زندانیان سیاسی خدمات درمانی

طی ماه‌های اخیر مقامات زندان رجایی شهر جهت تشدید فشار بر زندانیان سیاسی سالن ۱۰ بند ۴، آنان از خدمات درمانی و پزشکی محروم کرده‌اند.
محرومیت زندانیان از خدمات درمانی و پزشکی براساس قوانین بین المللی یک نوع شکنجه محسوب می‌شود.
گزارش‌های حاکی از آن است که مسئولین زندان رجایی شهر و دادستانی نسبت به درخواست‌های مکرر محمد بنازاده امیرخیزی، زندانی سیاسی که از پارگی مینیسک پا رنج می‌برد، بی اعتنایی کرده و از اعزام وی به بیمارستان ممانعت به عمل می‌آورند.
این زندانی سیاسی علاوه بر مشکلات ناشی از پارگی مینیسک، از بیماری پروستات و مشکلات عصبی ناشی از نوع اختلال خواب و فراموشی که ناشی از مشکلات دوران زندان است نیز رنج می‌برد.
محمد بنازاده امیرخیزی، ۶۳ ساله نیز از فعالان سیاسی سابقه‌دار است. او ۹ آذر ۱۳۸۸ از سوی وزارت اطلاعات بازداشت شد و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و ارتباط باسازمان مجاهدین خلق (از گروه‌های مخالف دولت ایران) به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد و در آبان ۱۳۹۳ با پایان محکومیت آزاد شد.
مجدد در اواخر بهمن ۱۳۹۵، توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و پس از حدود دو ماه بازجویی و انفرادی در بند ۲۰۹ زندان اوین، بدون حکم قضایی به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل گشت. در تاریخ ۲۱ تیر۱۳۹۶، در شعبه ششم دادسرای اوین و اواسط آبان ۱۳۹۶، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب محاکمه شده بود و روز ۹ آذر ۱۳۹۶، به یازده سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به نیک‌شهر در استان سیستان و بلوچستان محکوم شد.
آرش صادقی زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر کرج به دلیل ممانعت مسئولان قضائیه از تکمیل مراحل درمان وی و عدم دسترسی به خدمات پزشکی در وضعیت جسمی خطرناک قرار دارد.
این زندانی سیاسی پس از عمل جراحی، با از کار افتادگی تعدادی از اعصاب حرکتی و حسی دست مواجه شده و عملا تنها توانایی باز بسته کردن انگشتان دستش را دارد. 
همچنین آخرین گزارش‌ها حاکی از این است که آرش صادقی علاوه بر مشکلات گوارشی سابق جدیدا به مشکلات قلبی و فشار خون بالا نیز مبتلا شده است.
پدر این زندانی سیاسی طی روزهای اخیر در توییتر خود خبر داد که پس از چند ماه مسئولین زندان داروهای تهیه شده توسط خانواده این زندانی سیاسی را به وی تحویل داده‌اند.
آرش صادقی ۳۸ ساله، زندان سیاسی، فعال مدنی از سال ۱۳۸۸ تاکنون بارها به دلیل فعالیت‌های سیاسی و مدنی و حقوق بشری مسالمت‌ آمیز توسط نهادهای امنیتی مختلف بازداشت و محاکمه و زندانی شده است. وی در پرونده‌های مختلف مجموعا به ۱۵ سال زندان محکوم شده است.
این زندانی سیاسی خرداد ۱۳۹۷، به دلیل احساس درد شدید در ناحیه بازو به یکی از مراکز درمانی نظامی منتقل شد و بعد از معاینه و ام آر آی مشخص شد که او به سرطان کندرو سارکوم مبتلا شده است.
گزارش‌ها حاکی از آن است که غلامرضا ضیایی رئیس زندان رجایی شهر علیرغم مشخص بودن زمان ویزیت نزد پزشک متخصص از اعزام مجید اسدی زندانی سیاسی ممانعت کرده است. 
مجید اسدی ۳۶ ساله، دانشجوی سابق دانشگاه علامه طباطبایی تهران،سابقه بازداشت و زندانی شدن به دلایل سیاسی را دارد، در آبان سال ۱۳۹۶، به شش سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به برازجان در استان بوشهر محکوم شده است.
مجید اسدی به دلیل تجربه چندین سال زندان و اعتصاب غذا در بهار ۱۳۹۳ به مشکلاتی در دستگاه گوارش مبتلا است و از بیماری‌های گوارشی از جمله زخم معده و زخم اثنی‌عشر و همچنین کیست کبد، دیسک کمر و رماتیسم ستون فقرات رنج می‌برد.
سعید شیرزاد زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر کرج نیز توسط مقامات زندان از اعزام به بیمارستان و رسیدگی‌های پزشکی محروم است.
خواهر این زندانی سیاسی در رابطه با وضعیت برادرش پس از گذشت سه ماه از آخرین اعزام به بیمارستان گفته است «بیش از سه ماه است که از اعزام سعید به بیمارستان جهت درمان دردهای کلیوی‌اش می‌گذرد و در این زمان مشخص شد که کلیه سمت راستش، بیست و پنج درصد کوچک شده و کلیه چپش هم دارای کیست است، ولی در این مدت علی‌رغم نظر پزشکی مبنی بر انجام آزمایشات تکمیلی و مراجعه به متخصص اورولوژی، هنوز هیچ‌گونه رسیدگی به وضعیت پزشکی سعید شیرزاد نشده است.»
سعید شیرزاد ۲۹ ساله، فعال حقوق کودکان و به ویژه کودکان کار که سابق بازداشت به دلیل فعالیت‌های مسالمت آمیزش را داراست.
در مدت بازداشت از حق دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم بوده و در مجموع به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است. این زندانی سیاسی در حالی که حبس شش ساله خود را تحمل می‌کرد به دلیل اعتراض به انتقال همبندیان خود به بند فوق امنیتی در زندان رجایی شهر با پرونده سازی جدید به شش ماه حبس تعزیری دیگر نیز محکوم شد و در مجموع باید شش سال و شش‌ماه حبس تعزیری را متحمل شود.
ماده ۳: حق حیات برای همه
هر کس حق زندگی ، آزادی و امنیت شخصی دارد
ماده ۲۵: حق خوراک و مسکن و مراقبتهای طبی و خدمات لازم اجتماعی برای همه
الف) هرکس حق دارد که سطح زندگی او ، سلامتی و رفاه خود و خانواده اش را از حیث خوراک ومسکن ومراقبتهای طبی و خدمات لازم اجتماعی تامین کند و همچنین حق دارد که در مواقع بیکاری ، بیماری ، نقص اعضا ، بیوگی ، پیری یا در تمام موارد دیگری که به علل خارج از اراده انسان ، وسایل امرار معاش او از بین رفته باشد از شرایط آبرومندانه زندگی برخوردار شود.
ب) مادران وکودکان حق دارند که از کمک و مراقبت مخصوصی بهره مند شوند . کودکان چه براثر ازدواج و چه بدون ازدواج به دنیا آمده باشند، حق دارند که همه از یک نوع حمایت اجتماعی برخوردار شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازداشت بيش از 350 نَفَر #قيام_تشنگان_ثورة_العطش

بازداشت بيش از 350 نفر در #قيام_تشنگان    صدها نفر در #قيام_تشنگان #قيام_تموز در تظاهرات مسالمت آميز در اعتراض به بى آبى و قطع آب و انتقال آ...