۱۳۹۷ بهمن ۱۲, جمعه

شاهین برزگر، فعال ترک جهت تحمل حبس راهی زندان تبریز شد



خبرگزاری هرانا – شاهین برزگر، فعال ترک (آذربایجانی) اهل تبریز روز گذشته جهت تحمل سه ماه حبس راهی زندان این شهر شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۱۰ بهمن‌ماه ۹۷، شاهین برزگر، فعال ترک (آذربایجانی) جهت تحمل محکومیت سه ماهه خود راهی زندان تبریز شد.

به گفته یک منبع نزدیک به این شهروند، دلیل محکومیت وی در ارتباط با شرکت در مراسم خاکسپاریحسن دمیرچی زندانی سابق و از چهره‌های شناخته شده هنری در آذربایجان بوده است.

این منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “آقای برزگر چندی پیش در حالی که دوره خدمت سربازی خود را می‌گذراند، در پی شرکت در مراسم خاکسپاری حسن دمیرچی بازداشت شد. وی مدتی بعد در دادگاهی به اتهام تبلیغ علیه نظام به سه ماه حبس تعزیری محکوم شد و پس از آن با قرار وثیقه و به صورت موقت آزاد شده بود. آقای برزگر به این حکم اعتراض کرد و دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی نهایتاً با رد اعتراض ایشان حکم ۳ ماه حبس وی را عیناً تایید کرد.
لازم به ذکر است در تیرماه سال جاری اکبر آزاد، حسن راشدی، بهنام شیخی ، خدیجه (توران) هژبری و همسرش بهرام زمان پنج فعال ترک دیگر نیز در حالی که جهت شرکت در این مراسم عازم تبریز بودند، توسط نیروهای امنیتی در زنجان بازداشت و روز بعد پس از پایان مراسم آزاد شده بودند.

ترک (آذربایجانی) های ایران مانند سایر جمعیت‌های اتنیکی کشور در معرض تضییع نظام‌مند حقوق پایه‌ای قرار دارند، هر چند این تبعیض در مورد آنها کمتر شکل مذهبی دارد و عمدتا بر مباحث فرهنگی و هویتی استوار است.

هرانا پیشتر در گزارشی تفضیلی به بررسی برخوردهای امنیتی با فعالان ترک و افزایش فشار بر روی این شهروندان از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۸ آذرماه ۹۷ پرداخته بود.
ماده ۳: حق حیات برای همه
هر کس حق زندگی ، آزادی و امنیت شخصی دارد.
ماده ۹: عدم توقیف، حبس یا تبعید غیر قانونی
احدی را نمی توان خود سرانه توقیف ، حبس یا تبعید نمود.

ماده ۱۹: حق آزادی بیان
هر کس حق آزادی عقیده وبیان دارد و حق مزبورشامل آن است که از داشتن عقاید خود بیم و اضطرابی نداشته باشد و در کسب اطلاعات و افکار و در اخذ و انتشار آن ، به تمام وسایل ممکن و بدون ملاحضات مرزی، آزاد باشد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازداشت بيش از 350 نَفَر #قيام_تشنگان_ثورة_العطش

بازداشت بيش از 350 نفر در #قيام_تشنگان    صدها نفر در #قيام_تشنگان #قيام_تموز در تظاهرات مسالمت آميز در اعتراض به بى آبى و قطع آب و انتقال آ...