۱۳۹۷ شهریور ۲, جمعه

شش سال بی خبری از شهروند بلوچ مسعود سید زاده، ناپدید شده قهری

خانواده یک شهروند بلوچ اهل سراوان، پس از گذشت ۶ سال از بازداشت وی همچنان از وضعیت او بی‌اطلاع می‌باشند. به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام؛ مسعود سیدزاده ،شهروند بلوچ اهل سراوان در سال ۹۲ یعنی ۶ سال پیش در مسیر خاش سراوان ناپدید شد.
خانواده این شهروند بلوچ در ۱۸ خردادماه ۹۲ از منابعی نزدیک با ارگان های امنیتی از بازداشت “مسعود سیدزاده “مطلع شدند. اما پیگیری های خانواده هیچ نتیجه ای نداد و هیچ یک از ارگانها بازداشت نامبرده را نپذیرفته و تاکنون پاسخی به خانواده نداده اند.
محمدرحیم سیدزاده برادر این شهروند بلوچ که در چابهار به کارگری مشغول است گفت: “ما به محض شنیدن خبر بازداشت برادرمان به زاهدان مراجعه کردیم و به همه ارگانها سر زدیم مسئولین مربوطه به ما گفتند که بروید دو روز بعد به شما اطلاع می دهیم”.
وی می افزاید :”دو روز بعد به ما زنگ زدند که مسعود پیش ما نیست و ما از وی خبر نداریم.”
بر اساس قوانین بین‌المللی، «ناپدیدشده قهری» به شخصی گفته می‌شود که به دست نیروهای دولتی یا وابسته به دولت دستگیر یا ربوده شود و پس از آن در مورد سرنوشت یا محل نگهداری‌اش، پنهان‌کاری شده و اخبار و اطلاعاتی درباره او منتشر نشود، به شکلی که او را از حمایت قانون خارج کنند.
تا سال ۱۳۹۶ سازمان ملل متحد نام و پرونده ۵۱۸ نفر را که در ایران به شکل قهری ناپدیدشده‌اند ثبت کرده است. دولت ایران درباره سرنوشت‌ این افراد اظهارنظر نمی‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازداشت بيش از 350 نَفَر #قيام_تشنگان_ثورة_العطش

بازداشت بيش از 350 نفر در #قيام_تشنگان    صدها نفر در #قيام_تشنگان #قيام_تموز در تظاهرات مسالمت آميز در اعتراض به بى آبى و قطع آب و انتقال آ...