۱۳۹۷ شهریور ۸, پنجشنبه

اتهامات جدید علیه نسرین ستوده وکیل مدافع حقوق بشر در زندان اوین

نسرین ستوده
نسرین ستوده وکیل مدافع حقوق بشر در زندان اوین که از روز ۳ شهریور دست به اعتصاب غذا زده است، با سه اتهام جدید از سوی مقامات قضایی مواجه شده است.
بازپرس پرونده نسرین ستوده وکیل مدافع حقوق بشر سه اتهام جدید علیه وی صادر کرده است: «کمک به تشکیل کلیسای خانگی، تشویق به برگزاری رفراندوم و تلاش برای برگزاری تجمع و تحصن.»
رضا خندان همسر نسرین ستوده روز ۵ شهریور اعلام کرد طی ملاقات روز ۴ شهریور با همسرش، مطلع گردیده است که دو مقام قضایی ایران با حضور در بند زنان زندان اوین اتهام های جدیدی را به او اطلاع دادند.
به گفته رضا خندان، پس از خودداری نسرین ستوده وکیل مدافع حقوق بشر از رفتن به بازپرسی دادسرا، بازپرس همراه با دادیار ناظر زندان و رئیس اجرای احکام زندان اوین با حضور دربند زنان، اقدام به «تکمیل پرونده» نموده است.
رضا خندان از اتهامات جدید علیه نسرین ستوده ابراز شگفتی کرد و گفت نمی‌داند که اتهام «کمک به تشکیل کلیسای خانگی» از کجا پیدا شده است.
نسرین ستوده وکیل مدافع حقوق بشر از روز ۳ شهریور ۱۳۹۷، در اعتراض به نگرفتن پاسخ خواسته هایش در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زد. این چهارمین باری است که این وکیل مدافع حقوق بشر در زندان دست به اعتصاب غذا می زند. وی مهم‌ترین دلیل اقدام به اعتصاب غذایش در زندان را فشارهای امنیتی- قضایی علیه خانواده و اطرافیانش ذکر کرده است.
خانم ستوده این اعتراض خود را طی نامه سرگشاده ای به اطلاع عموم مردم ایران رساند. خودش در این باره می نویسد، «از آنجا که تاکنون کلیه‌ی مکاتبات اینجانب با مسئولان بی‌نتیجه مانده است، ناگزیر در اعتراض به بازداشت و فشارهای قضایی متعدد بر خانواده، بستگان و دوستانم از تاریخ 3/6/97 دست به اعتصاب غذا می‌زنم.»
نسرین ستوده روز چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷، در منزل شخصی اش بازداشت و به دادسرای اوین منتقل شده بود. برای ایشان وثیقه سنگین ۶۵۰ میلیون تومانی صادر کردند که این وکیل اتهامات را بی اساس و ساختگی خواند و وثیقه را قبول نکرد و به بند عمومی زنان در زندان اوین بازگشت.
عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر روز چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷، در بیانیه‌های جداگانه‌ای بازداشت نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر را محکوم کرده و از مقامات ایرانی خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط وی شدند.
نسرین ستوده بارها به خاطر وکالت تعدادی از دستگیرشدگان قیام سال ۸۸، فعالان حقوق‌بشر، فعالان حقوق زنان و کودکان در معرض اعدام، اولین بار در شهریور ماه ۱۳۸۹ بازداشت شد. در دادگاه بدوی به ۱۱ سال حبس، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد اما دادگاه تجدید نظر حکم او را به ۶ سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت و ممنوعیت خروج از کشور کاهش داد.
نسرین ستوده وکیل زندانیان سیاسی و عقیدتی در طول ۳ سال زندان بارها در اعتراض به اعمال غیرقانونی و نقض حقوق خویش و سایر زندانیان دست به اعتصاب غذا زد. اولین اعتصاب غذای وی از ۳ مهر تا ۲۴ آبان ۸۹ به طول انجامید که دست کم ۹ روز آن به صورت اعتصاب خشک بود. اعتصاب غذای دوم از ۱۶تا ۲۹ آذر بود. وی این ۱۳ روز را تماماً بدون حتی نوشیدن آب استقامت کرد.
خانم ستوده بار دیگر در ۲۶ مهر ۱۳۹۱برای سومین بار در اعتراض به مجازات های خانوادگی دست به اعتصاب غذا زد. این اعتصاب که به دنبال اعمال محدودیت قضایی ممنوعیت سفر علیه دختر ۱۲ ساله او آغاز شده بود در روز ۱۴آذر ۹۱ پس از ۴۹روز و بعد از عقب نشینی مقامات رژیم به پایان رسید.
خانم ستوده پس از گذراندن دو سوم مدت محکومیتش در شهریور ۱۳۹۳ از زندان آزاد شد.
وی در آبان ماه ۱۳۹۳ در اعتراض به محرومیت سه‌ساله از وکالت در مقابل کانون وکلای دادگستری دست به تحصن زد که با حمایت و همراهی گروهی از وکلای دادگستری به نتیجه رسید و پروانه وکالت او تمدید شد.
نسرین ستوده وکیل زندانیان سیاسی و عقیدتی طی سالیان فعالیت خود تعدادی از جوایز معتبر بین المللی را به خود اختصاص داده است. جوایز «زنان بال دارند» در سال ۲۰۱۶، جایزه «حقوق بشر بین المللی» در سال ۲۰۰۸و جايزه «آزادی اندیشه ساخاروف» سال ۲۰۱۲و جایزه «قلم» ۲۰۱۱ از جمله جوایز او بوده اند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازداشت بيش از 350 نَفَر #قيام_تشنگان_ثورة_العطش

بازداشت بيش از 350 نفر در #قيام_تشنگان    صدها نفر در #قيام_تشنگان #قيام_تموز در تظاهرات مسالمت آميز در اعتراض به بى آبى و قطع آب و انتقال آ...