۱۳۹۷ فروردین ۳, جمعه

یدیو...اعتراض فعالان عرب به نادیده گرفتن عرب‌های اهواز بر روی نقشه ایران

یادآوری نقض ماده 1از اعلامیه جهانی حقوق بشر
تمام افراد بشر آزاد به دنیا میآیند واز لحاظ حیثیت و حقوق با هم برابرند  . همه دارای عقل و وجدان می باشند و باید نسبت به یکدیگر با روح برادری رفتار کنند.

نادیده گرفتن وجود عرب‌ها در ایران، در یک برنامه کودکانه به نام "کلاه‌قرمزی" که به مناسبت سال جدید شمسی در تلویزیون ایران پخش شد، اعتراض کنشگران عرب را در پی داشت.
در این برنامه تلویزیونی که در 23 مارس 2018 و همزمان با دومین روز از سال نوی شمسی در شبکه دوم تلویزیون ایران پخش شد، کودکی عروسک‌هایی که لباس قومیت‌ها را پوشیده‌اند را روی نقشه ایران و در جایی که این قومیت‌ها زندگی می‌کنند می‌چسباند ولی در جنوب غربی ایران و روی منطقه اهواز به جای عروسک نماد مردم عرب، عروسک دیگری را چسباند.
در پی این موضوع، تعدادی از کاربران عرب شبکه‌های مجازی با به راه‌انداختن هشتگ‌های مختلف و بازنشر ویدئوی این برنامه اعتراض خود را به این موضوع اعلام کردند. تعدادی از آنها نیز کمپین ارسال پیام‌های اعتراض‌آمیز به مدیریت و روابط عمومی شبکه دوم صدا و سیمای ایران راه انداخته و پیامی حاوی تاکید بر وجود عرب‌ها در جنوب غرب ایران ارسال کردند. این کاربران همچنین خواستار توضیح صدا و سیما در این‌باره و عذرخواهی رسمی از مردم عرب شدند.
این اولین مورد از تلاش‌های صورت گرفته در ایران برای حذف هویت عربی مناطق عربی نیست و پیشتر نیز این موضوع در شکل‌ها و زمینه‌های مختلف خود را نشان داده است. در روز شنبه 4 نوامبر 2017 و همزمان با بزرگداشت روز دانش‌آموز، دانش‌آموزان مدرسه ابتدایی دخترانه حمزه در روستای بیت‌ محارب در حومه شهر اهواز به دلیل عربی صحبت کردن با یکدیگر، از سوی معلم مدرسه که از او با نام "خانم شوشتری" یاد شده مورد اهانت و تنبیه قرار گرفته و از آنها خواسته شد که صد بار بنویسند از "صحبت کردن در کلاس به زبان عربی پرهیز کنیم".

در 19 مارس 2018 حزب تضامن دموکراتیک الاهواز در بیانیه پایانی نشستی که در لندن برگزار کرد، ایران را به تلاش برای "پاکسازی قومی" مردم عرب اهواز متهم کرد و "سیاست عرب‌ستیزی، مهاجرت دادن فزاینده مردمان غیربومی به اقلیم الاهواز، اخراج اجباری کشاورزان عرب از زمین‌هایشان، تبعیض، محرومیت مردم بومی عرب از مشاغل و عدم تخصیص حتی یک حداقل به آنان را دشمنی مستقیم با ملت خود دانسته، آن را به عنوان ابزاری برای سیطره حکومت مرکزی بر ملت خود" برشمرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازداشت بيش از 350 نَفَر #قيام_تشنگان_ثورة_العطش

بازداشت بيش از 350 نفر در #قيام_تشنگان    صدها نفر در #قيام_تشنگان #قيام_تموز در تظاهرات مسالمت آميز در اعتراض به بى آبى و قطع آب و انتقال آ...